Koncentrationscurl för biceps – Teknik och utförande

Koncentrationscurl för biceps – Teknik och utförande

Koncentrationscurl är en effektiv armövning för att träna upp dina biceps.

Koncentrationscurl är en isolationsövning där målet är att isolera just biceps så mycket som möjligt för att på så vis skapa en större nedbrytning av biceps.

 

koncentrationcurl - bicepsövning

Koncentationscurls teknik och utförande

Sitt med en bred fotplacering och dina knän och fötter vinklade utåt, med en hantel i din ena hand.

Placera baksidan av din högre överarm mot insidan av ditt högra lår. Rotera din handflata så den riktar sig ifrån ditt lår.

Håll din överarm rak och stadig mot låret och börja curla vikten uppåt. Se till att det endast är din underarm som rör sig och att du håller en isolerad teknik med överarmen lutande på det högra låret.

Stanna gärna i toppläget av rörelsen under en sekund samtidigt som du spänner biceps maximalt. Därefter kan du börja sänka hanteln igen kontrollerat under 2-3 sekunder samtidigt som du fortsätter att spänna biceps.

Träna upp starkare och större biceps

Koncentrationscurls är endast en av många effektiva bicepsövningar. Vi har sammanfattat 14 olika, effektiva armövningar i en mer komplett guide.

Klicka på knappen nedan för att se dem alla!

Tack för du tog dig tid att läsa

Läs gärna fler av våra artiklar, eller tipsa en vän om vårt stora arkiv för dig som vill utvecklas mer inom din träning.

2018-08-14T01:25:26+00:00