Bicepscurl med extra koncentration

Koncentrationscurl är en effektiv övning för att träna upp dina biceps. Koncentrationscurl är en isolationsövning där målet är att isolera just biceps så mycket som möjligt för att på så vis skapa en större nedbrytning av biceps och således en bättre muskeltillväxt.

koncentrationcurl - bicepsövning

Utförande i koncentrationscurls

Sitt ner på en bänk utan lutning med en hantel i din högra hand. Sitt med en bred fotplacering med dina knän och fötter vinklade utåt.

Placera baksidan av din högre överarm mot insidan av ditt högra lår. Rotera din hand så din handflata har riktningen ifrån ditt lår.

Medans du håller din överarm rak och stadig så curlar du vikten framåt medans du kontraherar din högra biceps i samband med att du andas ut. Se till att det endast är din underarm som rör sig och att du håller en isolerad teknik med överarmen lutande på det högra låret.
Detta garanterar en bra kontakt med biceps och en mycket isolerande bicepsträning.

Stanna gärna i toppläget av rörelsen under en sekund samtidigt som du spänner biceps maximalt. Därefter kan du börja sänka hanteln igen kontrollerat under 2-3 sekunder samtidigt som du fortsätter att spänna biceps.

Koncentrationscurl är en isolerande övning för biceps och som med alla isolerande övningar så är det maximal kontakt som vi vill uppnå.
Jobba med lättare vikter och fina repetitioner, svinga inte vikten!

Email
Share
Tweet
Share
+1