Loading...

Koncentrationscurl

Koncentrationscurl är en effektiv armövning för att träna upp dina biceps.

Koncentrationscurl är en isolationsövning där målet är att isolera just biceps så mycket som möjligt för att på så vis skapa en större nedbrytning av biceps.

koncentrationcurl - bicepsövning

Utförande i koncentrationscurls

Sitt ner på en bänk utan lutning med en hantel i din högra hand. Sitt med en bred fotplacering och dina knän och fötter vinklade utåt.

Placera baksidan av din högre överarm mot insidan av ditt högra lår. Rotera din hand så din handflata har riktningen ifrån ditt lår.

Medans du håller din överarm rak och stadig så curlar du vikten framåt medans du kontraherar din högra biceps i samband med att du andas ut. Se till att det endast är din underarm som rör sig och att du håller en isolerad teknik med överarmen lutande på det högra låret. Detta garanterar en bra kontakt med biceps och en mycket isolerande bicepsträning.

Stanna gärna i toppläget av rörelsen under en sekund samtidigt som du spänner biceps maximalt. Därefter kan du börja sänka hanteln igen kontrollerat under 2-3 sekunder samtidigt som du fortsätter att spänna biceps.

Koncentrationscurl är en isolerande övning för biceps och som med alla isolerande övningar så är det maximal kontakt som vi vill uppnå. Jobba med lättare vikter och fina repetitioner, svinga inte vikten!

Vill du prova andra effektiva övningar för att bygga större biceps?

Läs gärna vår artikel med de 14 bästa övningarna för biceps- och triceps träning.

Email
Tweet
Share

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng