Koncentrationscurl för biceps

Träna biceps med koncentrationscurl för en effektiv och isolerad träning av hela biceps. Målet med koncentrationscurls är att isolera biceps så mycket som möjligt för att skapa en större nedbrytning med god efterföljande muskeltillväxt.

Du kan med fördel komplettera koncentrationscurl i ett superset med en större bicepsövning exempelvis skivstångscurls.

Topp-14 bästa armövningarna

koncentrationcurl - bicepsövning

Teknik och utförande i koncentrationscurl

När du tränar denna övningen är det viktigt att du hittar en stadig position, där du kan låsa armen och få full rörelsebana för biceps. Detta gör du bäst genom att sitta med en bred fotplacering och dina knän och fötter vinklade utåt. Placera baksidan av din överarm mot insidan av ditt lår på samma sida av kroppen.

Det bästa är att hålla din överarm stadig mot låret och sänk långsamt vikten till bottenläget, där armen och rak. Börja sedan kontrollerat att ”curla” vikten uppåt mot hakan. Se till att det endast är biceps som drar hanteln med en isolerad teknik och med överarmen lutande på det högra låret.

För bästa effekt kan du med fördel stanna i toppläget av rörelsen under en sekund, samtidigt som du spänner biceps maximalt, därefter börjar du sänka hanteln kontrollerat under 2-3 sekunder samtidigt som du fortsätter att kontrahera biceps.

Lär dig om den excentriska fasen

Träna för större biceps

Ofta hittar man en- eller flera favoriter när det kommer till arm och biceps övningar. Vi har sammanfattat de 14 bästa, och ofta mest omtycka armövningarna.

Klicka på knappen nedan för att se dem alla

14 effektiva armövningar