Loading...

Träningsprogram

Vi förklarar mer om träningsprogram, vad som är viktigt att tänka på och hur ett effektivt planerat träningsprogram ser ut.

Vi går även igenom träningsmetoder, set och repetitioner.

Tänka på inför exempel träningsprogram

Ditt träningsprogram innehåller totalt fyra träningspass per vecka med inriktning på basövningar.

Varje träningspass tränar antingen under, eller överkropp för att på så vis träna så många, och stora muskelgrupper samtidigt som möjligt.

Basövningar är väldigt fysiskt krävande, de utmanar de minsta till de största musklerna i din kropp.

Det krävs mat av kvalité för att upprätthålla en god återhämtning.

Det bästa för att uppnå bra resultat från din nya träningsplanering är att få den skräddarsytt unikt efter just dig, ditt mål och dina förutsättningar.

Detta hjälper vi dig med via vår pt online tjänst, där du med regelbundna uppföljningar, app och nya upplägg varje månad kan säkerställa dina mål och din utveckling.

Hur du tränar för viktminskning

Det är extra viktigt under diet att träna tyngre styrketräning.

Många gör misstaget att börja träna med lättare vikter och fler repetitioner. Detta är fel.

Basövningar hjälper dig att behålla mer muskelmassa och mer styrka under din diet.

Skräddarsytt

Pass 1. Underkropp – Press

Pass 2. Överkropp – Drag

Superset, 3 varv:

Pass 3. Underkropp – Drag

Superset, 3 varv

Pass 4: Överkropp – Press

Superset, 3 varv

Superset, 3 varv

  • Dips kroppsvikt 3 rounds max –
  • Tricep Pushdown 3 rounds 8 – Teknik pushdowns

Knäböj – Teknik

Knäböj är en övning som tränar hela din kropp. Framförallt tränar knäböj igenom lår,rumpa, mage och vader.

Läs mer om knäböj
Vikt70-80% av ditt 1 RM = Den vikt som du klarar att lyfta max en gång.
Tempo3010 – 3 sekunder excentrisk fas, 0 sek vändtid, 1 sekund koncentrisk fas, 0 sek vändtid.
UtförandeNormal teknik.

Bänkpress – Teknik

Bänkpress är en övning som tränar den övre delen av kroppen men med hårdast träning mot bröst, axlar och triceps.

Bänkpress kräver att många  muskler arbetar samtidigt för att övningen ska utföras korrekt.
Dina magmusler behöver exempelvis vara spända för att kroppen ska befinna sig i en stabil position på bänken, skuldrorna behöver vara tillbakadragna för att få korrekt position på axlarna och underarmarna behöver kunna hantera vikten.

Bänkpress teknik och utförande
Lutande bänkpress
Vikt70-80% av ditt 1 RM = Den vikt som du klarar att lyfta max en gång.
Tempo3010 – 3 sekunder excentrisk fas, 0 sek vändtid, 1 sekund koncentrisk fas, 0 sek vändtid.
UtförandeNormal teknik.

Marklyft – Teknik

Marklyft är en övning som tränar hela din kropp, du börjar med att plocka upp skivstången från marken och använder då höftmusklerna, benmusklerna, ryggmusklerna och många andra muskler.

Marklyft är även den övning som du troligtvis kommer kunna hantera mest vikter i om vi jämför med de andra basövningarna.
Detta gör att du kan lyfta mer vikt och träffa mer muskler än vad du skulle göra i jämförelse med exempelvis bänkpress.

Marklyft djupdykning i teknik och utförande
Marklyft - teknik, vanliga misstag och viktigt att tänka på
Vikt70-80% av ditt 1 RM = Den vikt som du klarar att lyfta max en gång.
Tempo1010 – 1 sekunder excentrisk fas, 0 sek vändtid, 1 sekund koncentrisk fas, 0 sek vändtid.
UtförandeNormal teknik.

Militärpress – Teknik

Militärpress är en helkroppsövning som utförs stående. Du pressar vikten framför ditt ansikte tills du når utsträckta armar och låsta armbågar.

Militärpress tränar axlar, triceps och den övre delen av bröstmuskulaturen.

Militärpress teknik och utförande
Militärpress
Vikt70-80% av ditt 1 RM = Den vikt som du klarar att lyfta max en gång.
Tempo1020 – 1 sekunder koncentrisk fas, 0 sek vändtid, 2 sekund excentrisk fas, 0 sek vändtid.
UtförandeNormal teknik.

Tränings- och kostschema med PT Online

Träna smart är viktigt. Vi hjälper dig gärna att skräddarsy din träning och kost unikt efter just dig och ditt mål, med nya upplägg varje månad.

Vår tjänst med personlig träning online ger dig din egna personliga tränare, regelbundna uppföljningar, pt online app,  nya upplägg varje månad och mycket mer.

Skaffa skräddarsytt tränings- och kostschema
Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email