BÄNKPRESS

Träna bänkpress med korrekt teknik och utförande.

Vi går igenom dom bästa och säkraste metoderna, samt många bra tips för att du ska bli bättre i bänkpress.

TEKNIK

Tekniken i bänkpress kan skilja sig åt något beroende på ”vilken typ av bänkpress du utför”.

Bänkpress kan med fördel varieras, med exempelvis lutande bänkpress.

Vilka muskler tränas i bänkpress?

Bröst, axlar och triceps är de tre mest aktiva muskelgrupperna i bänkpress med normal teknik.

Dock kan du med olika tekniker även påverka hur mycket de olika muskelgrupperna får arbeta.

Exempel på justeringar som påverkar muskelaktiveringen:

Smalare grepp i bänkpress aktiverar istället triceps hårdast.

Lutning i bänkpress tränar mer övre bröstmusklerna och axelpartiet.

Lutning nedåt aktiverar till större del den nedre delen av bröstmuskulaturen.

Bredare grepp kräver mer av bröstmusklerna, och avlastar triceps.

Bänkpress - Teknik, tips och utförande

Värdefulla tips

Tips för hur du kan bli starkare i bänkpress, och framförallt lyckas aktivera rätt muskler.

Alternativ till bänkpress

Det är bäst för utvecklingen att variera sin träning, du ska därför alltid alternera mellan några olika bröstövningar.

Flera av dom kommer även göra dig starkare, och bättre i bänkpress.

Topp-8 bästa bröstövningarna