fbpx
Loading...

Militärpress | Teknik och utförande

Militärpress är en oslagbart bra axelövning.

Vi kommer gå igenom de olika fördelarna, och framförallt vad som är korrekt teknik i militärpress.

Vi går även igenom sittandes och stående militärpress, samt vad som är extra viktigt att tänka på när du tränar axlar med militärpress.

Topp-8 bästa axelövningarna

Militärpress

Militärpress är en övning som i stort sett tränar hela överkroppen.

När du tränar militärpress kopplar du in större delen av kroppens muskler. Framförallt axlar, mage, bröst och triceps.

Militärpress

Teknik & utförande i militärpress:

Placera skivstången i brösthöjd och greppa stången med ett pronerat grepp. (Pronerat grepp är när du håller skivstången greppad med handflatorna ifrån dig).

Böj lätt på dina knän, dra upp/fram armbågarna något och låt skivstången vila mot den övre delen av bröstmuskulaturen.

Pressa upp skivstången ovanför ditt huvud, låt skivstången gå nära ditt ansikte på vägen upp för att sedan i slutläge befinna sig rakt ovanför ditt huvud. (se bild nedan)

militärpress - pressa fram huvudet

Efter skivstången passerat ditt ansikte kan du med fördel trycka fram huvudet något för att få skivstången på rakare armar ovanför ditt huvud.

Sänk sedan stången långsamt och kontrollerat tillbaka till bröstet.

Varianter till militärpress:

Det finns flera olika varianter till militärpress.

Militärpress kan exempelvis utföras med hantlar, eller som vanligast med skivstång.

Militärpress kan även utföras sittandes, ståendes eller på en balansboll för att koppla in magmusklerna extra mycket.

Fler axelövningar

 

Teknik & utförande sittande militärpress:

Sittande militärpress kan du utföra med skivstång eller hantlar.

Bild nedan visar militärpress som utförs sittande med skivstång.

sittande militärpress

Teknik & utförande sittande militärpress med hantlar:

För att koppla in de mindre balanserande musklerna vid militärpress så är sittande, med hantlar ett utmärkt alternativ.

Arbeta med vikter som du kan kontrollera väl, och var noga med tekniken under hela rörelsebanan.

axelpress med hantlar

  • Sitt på ändan av bänken och håll hantlarna i axelhöjd.
  • Pressa hantlarna uppåt på raka armar med hjälp av axlarna och andas ut i rörelsen.
  • Vänd ”ganska direkt” utan att låsa armbågarna.
  • Låt den excentriska fasen ta cirka 2-3 sekunder.

Sittande hantelpress:

  1. Greppa en hantel i varje hand, välj en vikt som du kan hantera kontrollerat.
  2. Höj hantlarna till axelhöjd. Förslagsvis en i taget och med en lätt putt från knät som hanteln vilar på.
  3. Vinkla händerna så att du har handflatorna ifrån dig och hantlarna i höjd med öronen.
  4. Ett lagom riktmått är att sänka till armbåge och underarm är i en parallell linje.
  5. Jobba med kontrollerade rörelser och håll bak och ned skuldrorna under hela rörelsebanan.
Axelpress teknik
Den här webbplatsen använder cookies för att få en bild av hur våra besökare använder webbplatsen. Genom att fortsätta använda denna hemsidan godkänner du detta. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email