Militärpress: Teknik, utförande och varianter

Militärpress är en effektiv styrketräningsövning som utförs med skivstång eller hantlar. Militärpress kan utföras med olika träningsredskap och i olika positioner, exempelvis sittandes eller ståendes.

Vilka muskler tränar militärpress?

Militärpress är en övning som i stort sett tränar hela kroppen och framförallt överkroppen.

När du tränar militärpress kopplar du in större delen av kroppens muskler, framförallt mage, bål, axlar, bröst och tricepsmuskulaturen.

Militärpress

För att få starka, explosiva och vältränade axlar så är militärpress nästan ett måste i ditt träningsprogram.

Träna militärpress säkert – Steg för steg

Placera skivstången i brösthöjd och greppa stången med ett pronerat grepp. (Pronerat grepp är när du håller skivstången greppad med handflatorna ifrån dig).

Böj lätt på dina knän, dra upp/fram armbågarna något och låt skivstången vila mot den övre delen av bröstmuskulaturen. Ta sedan ett steg bak och placera fötterna i axelbrett mellanrum.

Pressa upp skivstången ovanför ditt huvud, låt skivstången gå nära ditt ansikte på vägen upp för att sedan i slutläge befinna sig rakt ovanför ditt huvud. (se bild nedan)

militärpress - pressa fram huvudet

Efter skivstången passerat ditt ansikte så kan du med fördel trycka fram huvudet något för att få skivstången på rakare armar ovanför ditt huvud.

När du har stången med raka armar ovanför ditt huvud:

Sänk stången långsamt och kontrollerat tillbaka till bröstet. Har du tunga vikter så kan du med fördel fånga upp vikten genom att böja på knäna i samma veva som stången landar mot övre delen av bröstet för att fördela vikten bättre och jobba i ett finare momentum.

Variation militärpress

Det finns flera olika varianter till militärpress.

Militärpress kan exempelvis utföras med hantlar, eller som vanligast med skivstång.

Militärpress kan även utföras sittandes, ståendes eller på en balansboll för att koppla in magmusklerna extra mycket.

Sittande militärpress

Sittande militärpress kan du utföra med skivstång eller hantlar.

Bild nedan visar militärpress som utförs sittande med skivstång.

sittande militärpress

Sittande militärpress med hantlar

För att koppla in de mindre balanserande musklerna vid militärpress så är sittande, med hantlar ett utmärkt alternativ.

Arbeta med vikter som du kan kontrollera väl, och var noga med tekniken under hela rörelsebanan.

axelpress med hantlar

Se vår guide i axelpress

Videoinstruktion i militärpress

Komplettera vår skriftliga, och bildrika guide i militärpress med rekommenderad videoinstruktion på Youtube. Länk nedan.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]