Träning som äldre ger rikligt med fördelar

Träning ger fördelar till alla, oavsett ålder. Styrketräning ger extra mycket till dig som är lite äldre, som har fått uppleva att muskler, leder och skelett har börjat tappa muskulatur i jämförelse med för ett par år sedan.

Enligt tydliga forskningar så är styrketräning en träningsform som är väldigt bra och säker för alla åldrar. Till och med personer med nedsatt hjärtkapacitet och en väldigt dålig kropp kan få stora fördelar från ett personlig anpassat träningsprogram.
Skaffa ett personlig anpassat träningsprogram efter just dig och din kropp. 

Några av fördelarna ett träningsprogram kan göra för dig som äldre:

  1. Förbättring av allmänt hälsotillstånd.
  2. Förebygger hjärtsjukdomar.
  3. Förbättrar blodtryck.
  4. Gör dig starkare.
  5. Ökar ditt immunförsvar, balans och kroppskontroll.
  6. Ökar din energi, livslust och motivation.

Varför ska jag som äldre styrketräna?

Det finns många fördelar med träning, och framförallt just styrketräning för dig som är äldre. Det är lätt att tro att styrketräning enkom handlar att bli stark och att bygga muskler.

Styrketräning är dock en väldigt naturlig träningsform för din kropp och som på ett naturligt sätt stärker upp leder, ligament och alla i muskler i din kropp. Om du styrketränar och går efter ett bra styrketräningsprogram, speciellt för äldre personer så kommer du att uppleva goda förbättringar vad gäller energi och känslan i kroppen.

Knäproblem är vanligt hos äldre - Styrketräning har visat hjälpa!

I en studie som involverade äldre män- och kvinnor som led av knäproblem av olika slag och som fick ett anpassat träningsprgoram efter detta visade redan efter ett par veckor en minskad smärta, en ökad mängd muskler kring knäna och förbättrad knähälsa.

Det visade sig efter studiens slut att styrketräning var lika effektivt som hälsofrämjande medicin när det kommer till smärtan kring dina knän. Värt att notera är att en medicin endast lindrar smärttillståndet, styrketräning botar, förbättrar och reparerar!

Förbättrad balans hos äldre med hjälp av styrketräning

I takt med att åldern stiger så brukar även balansen, rörligheten och flexibiliteten att reduceras. Som ett resultat av detta så blir de äldre men sämre balans direkt mer benägna till kropps- och benskador från exempelvis olika fall.

Med en bra styrketräning så kan äldre personer utveckla deras balansförmåga, deras rörlighet och kroppskontroll. Detta kommer att stärka upp kroppen och samtidigt vara en utmärkt förebyggande åtgärd mot exempelvis olyckor.

Starkare benmassa

Många studier påvisar gång på gång styrketräningens stora fördelar när det kommer att stärka upp benmassa- och skelett. Detta är bra för att inte göra kroppen lite skör, förebygga exempelvis benbrott och liknande.

Viktkontroll

Styrketräning spelar en viktig roll i en persons viktkurva och viktkontroll. Om du regelbundet styrketränar så kommer du inom sin tid att uppleva en ökad muskelmassa. Mer muskelmassa innebär en högre energiförbrukning - dygnet runt. Detta gör att en regelbundet styrketräning kan hjälpa dig att hålla din vikt, även de dagar du inte tränar!

Ett bättre liv - Bättre "state of mind"

Styrketräning och träning överlag är naturens anti depressiva. Endast 20 minuter aktiv träning kan göra en avsevärd skillnad när det kommer till nivåer i hjärnan som påverkar dina "feed-good" känslor, ditt självförtroende och din produktivitet.

Sammanfattning:

Styrketräning är för alla, personer som är äldre får stora fördelar av att implementera åtminstone lite träning till deras veckokalender. 1 - 2 enklare pass per vecka gör en stor skillnad!

Det är viktigt att få träningen anpassad av personlig tränare ifall inte tillräckligt kunskap finns. Detta då en otillräcklig träningsplan kan lätt leda till ökad skaderisk. Du får gärna kontakta oss så hjälper vi dig med en träningsplan!