8 risker med en inaktiv livsstil

Att leva en inaktiv / passiv livsstil sätter sina spår i din hälsa, din energi, motivation och livslust. Att vara lite mer passiv i perioder skadar inte men en lång inaktivitet med alldeles för lite vardagsmotion kommer att påverka dig och dina hälsa negativt.

passiv livsstil

Vi har hjälp hundratals och åter hundratals klienter att komma igång igen med sin träning och en aktivare livsstil. Läs mer om våra effektiva lösningar med personlig träning online.

Vad i kroppen som påverkas av en inaktiv livsstil:

  • Hjärtat – Om hjärtat inte får jobba tillräckligt kommer det bara att göra minsta möjliga och bli ”otränad”.
  • Musklerna – Muskler som inte används förtvinas
  • Leder – Leder kommer att bli svagare och känsligare om du lever passivt utan någon typ av träning.
  • Skelettet – Precis som ledbrosket kommer skelettet att bygga på sig om du belastar det, gör du det inte så blir skelettet svagare.
  • Blodcirkulationen – En passiv livsstil gör så att muskler inte kan syresättas lika effektivt.

1. Hjärtproblem

Om hjärtat inte belastas kommer det bara att göra minsta möjliga. Vilket kommer leda till ett  ”otränat hjärta”. Detta kan påverka din blodcirkulation och framförallt uthållighet, syreupptagningsförmåga med mera. Det bästa du kan göra för att fylla denna kvot är att 1-2 gånger per vecka träna konditionsträning.

2. Svaga muskler

Muskler som inte används förtvinar. Musklernas senor blir sköra och kan vid akuta ansträningar gå av. Dina muskler blir även mindre och mindre utan fysisk ansträngning. För att underhålla din muskelmassa och styrka så är så lite som ett underkropps- och ett överkroppspass per vecka tillräckligt.

3. Klena leder

Brosker i lederna byggs upp i unga år genom att vi rör på oss. Om du har varit inaktiv som ung kommer ditt ledbrosk som äldre vara tunnare än om du hade varit aktiv. En inaktiv livsstil kommer leda till ökat stelhet och minskad muskelmassa, denna kombination gör att du lättare kan ramla och skada dig då din kropp är svag i helhet.

4. Ditt skelett blir svagt

Precis som ledbrosket kommer skelettet att bygga på sig om du belastar det. Främsta orsaken till ett skört skelett är inaktivitet. Benskörhet är den vanligaste orsaken till benbrott hos äldre.

5. Din blodcirkulation blir sämre

Om du är inaktiv kommer de små kärlen, kapillärerna, att tillbakabildas. Därmed syresätts inte muskler och annan vävnad lika bra. Det bästa du kan göra för blodcirkulation är som med hjärtförklaringen lite högre upp, 1-2 konditionspass per vecka.

6. Ökar risken för depression och socialångest

En låg aktivitetsnivå och framförallt i kombination med en dålig kosthållning leder många gånger till negativa känslor, tankar, ångest och depression. Känt som naturen antidepressiva är träning, börja röra på dig lite varje dag alternativt 3 lite tuffare träningspass för vecka för att öka välmående känslor.

7. Högt blodtryck kan komma från inaktiv livsstil

Högt blodtryck är en av de största biverkningarna från en oaktiv livsstil som ofta beror på den höga fettprocent som brukas kunna mätas från inaktiva människor.

8. Dubblar risken för fetma

En låg aktivitetsnivå sänker din energiförbrukning dygnet runt. En hög aktivitetsnivå ökar din ämnes- och fettförbränning dygnet runt. Att röra sig lite varje dag kommer höja din ämnes- och fettförbränning dygnet runt i jämförelse med ifall du vore still hela tiden.

Få hjälp med din träning och kost

Vi har hjälpt hundratals klienter att komma igång igen med träningen. Detta gör vi genom motiverande träningshjälp med bland annat unikt anpassade tränings- och kostupplägg, egen PT, nya upplägg varje månad och mycket mer.

Email
Share
+1
Tweet
Share