Smala latsdrag – Teknik och utförande

Latsdrag med smalt grepp är en bra ryggövning som tränar en stor del av ryggens muskler, framförallt dina lats.
Den största fördelen med smala latsdrag är att rörelsebanan blir längre än vid vanliga latsdrag.smala latsdrag

  • Bra träning av ryggen.
  • Bra som komplement till din övriga ryggträning.
  • Utmärkt variation till vanliga latsdrag.

Tränande muskler i latsdrag

Latsdrag med smaltgrepp är en styrketräningsövning som främst aktiverar musklerna i ryggen.

Ett smalare grepp gör övningen lik övningar som sittande rodd och skivstångsrodd i dess rörelsebana. Ett bredare grepp gör övningen mer lik chins / pull-ups. Variera gärna grepp, teknik och vikter för att uppnå en framgångsrik progression.

Så här gör du en korrekt repetition:

  1. Sätt dig stadigt på dynan till latsdragen.
  2. Placera fötterna på golvet med hälarna i marken.
  3. Greppa stången och se till så att du har armarna helt raka vid startpositionen.
  4. Tryck ihop och ned axlar och skulderblad för en korrekt hållning och position av axlarna.
  5. Dra ned stången tills du når övre delen av bröstet. Det är naturligt med en lätt böjning bakåt för att få upp och ut bröstet och således göra det möjligt att träffa med stången.
  6. Pausa en kort sekund i vid bröstet.
  7. Återgå kontrollerat under 2-3 sekunder till startläget.

Rörelsetempo:

Håll emot vikten (excentriska fasen) under cirka 3 sekunder. Dra ned vikten så snabbt du kan eller under cirka 1 sekund. Kan du dra snabbare än under 1 sekund så behöver du öka vikten.

En lämplig vikt är den vikt som klarar att utföra maximalt 8-10 repetitioner med och göra cirka 8 repetitioner per set.

Tips: Personlig träning online

Vi erbjuder pt online. Med personlig träning online får du obegränsad tillgång till egen pt, tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig och ditt mål. Regelbundna uppföljningar och nya scheman varje månad. Läs mer..

Email
Share
Tweet
Share
+1