Smala latsdrag – Teknik & utförande latsdrag med smalt grepp

Latsdrag med smalt grepp är en bra ryggövning som tränar en stor del av ryggens muskler, framförallt dina lats.
Den största fördelen med smala latsdrag är att rörelsebanan blir längre än vid vanliga latsdrag.smala latsdrag

  • Bra träning av ryggen.
  • Bra som komplement till din övriga ryggträning.
  • Utmärkt variation till vanliga latsdrag och chins.
Topp-9 bästa ryggövningarna

Tränings- & kostschema anpassat unikt efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du, för bästa resultat följer ett tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig, dina förusättningar och ditt mål.

Du får nytt tränings- och kostschema varje månad anpassat efter ditt mål, uppföljningar och din utveckling. Obegränsad support från din egna PT Online, och tillgång till vår pt online app.

Tränings och kostschema online

Muskler som tränas Latsdrag

Latsdrag med smaltgrepp är en styrketräningsövning som främst aktiverar musklerna i ryggen.

Ett smalare grepp gör övningen lik övningar som sittande rodd och skivstångsrodd i dess rörelsebana. Ett bredare grepp gör övningen mer lik chins / pull-ups.

Variera gärna grepp, teknik och vikter för att uppnå en framgångsrik progression i din utveckling.

Teknik och utförande – Latsdrag med smalt grepp

  • Sätt dig stadigt på dynan till latsdragen.

  • Placera fötterna på golvet med hälarna i marken.

  • Greppa stången och se till så att du har armarna helt raka vid startpositionen.

  • Tryck ihop och ned axlar och skulderblad för en korrekt hållning och position av axlarna.

  • Dra ned stången tills du når övre delen av bröstet.

  • Pausa en kort sekund i vid bröstet.

  • Återgå kontrollerat under 2-3 sekunder till startläget.

Rörelsetempo:

Håll emot vikten (excentriska fasen) under cirka 3 sekunder. Dra ned vikten så snabbt du kan eller under cirka 1 sekund. Kan du dra snabbare än under 1 sekund så behöver du öka vikten.

En lämplig vikt är den vikt som klarar att utföra maximalt 8-10 repetitioner med och göra cirka 8 repetitioner per set.

Träna alltid anpassat efter just dig

Vi ger dig tillgång till egen pt online med tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig och ditt mål.
Regelbundna uppföljningar och nya scheman varje månad. Läs mer..

Läs mer om PT Online