Rotationer med gummiband eller kabel

Rotationer, inåtrotationer eller utåtrotationer är bland det bästa du kan göra för rotator cuffen.

Rotatorkuffen kan ofta värka om det blivit en viss obalans i styrka / muskelutveckling på framsidan av axel och bröstmuskulaturen kontra baksidan.

Detta är mycket vanligt bland styrketränande, framförallt om det tränats mycket bänkpress eller andra pressövningar.

inåtrotationer för smärtfria axlar

Så här utförs rotationer

Välj önskad vikt, en lagom vikt är den vikt som du kan hantera mycket kontrollerat.

Tänk på att det är små musklerna i axlarna som du ska träffa så detta är ingen övning som du ska slänga med vikterna utan jobba med fina och kontrollerade repetitioner.

Ställ dig vid sidan av kabelmaskinen och justera handtaget till mitten ungefär.

När du har armbågen böjd och håller i handtaget så ska över / underarm ha en 90 graders vinkel.

Håll armbågen böjd under hela övningen och jobba som sagt med de minsta musklerna i axeln, du ska inte hämta kraft från höften eller från armen. Se till att armbågen är låst till sidan av kroppen.

 

Email
Tweet
Share

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng