Axelrotationer – Teknik och utförande

Axelrotationer i form av inåtrotationer och/eller utåtrotationer är bland det bästa du kan göra för din rotatorcuff.

Rotatorkuffen kan ofta värka om det blivit en viss obalans i styrka och muskelutveckling på framsidan av axel och bröstmuskulaturen kontra baksidan.

Detta är mycket vanligt bland styrketränande, framförallt om det tränats mycket bänkpress eller andra pressövningar.

En mer komplett guide för värkande axlar

Problemet med värkande axlar under exempelvis pressövningar som bänkpress är vanligt.

Vi har därför sammanfattat en mer komplett guide, med övningar, och träningsprogram för att lösa detta problem.

Klicka på knappen nedan för att läsa mer!

 

inåtrotationer för smärtfria axlar

Så här utförs axelrotationer

  • Välj önskad vikt, en lagom vikt är den vikt som du kan hantera mycket kontrollerat.
  • Tänk på att det är små musklerna i axlarna som du ska träffa så detta är ingen övning som du ska slänga med tunga vikter.
  • Ställ dig vid sidan av kabelmaskinen och justera handtaget så du har överarm och underarm i 90 graders vinkel.
  • Håll armbågen böjd under hela övningen och jobba som sagt med de minsta musklerna i axlarna, du ska inte hämta kraft från höften eller från armen.
  • Se till att armbågen är låst till sidan av kroppen. För att säkerställa detta kan du lägga en handduk mellan armbåge, och sidan av magen.

Gå vidare och bota dina axlar med rätt träningsprogram

Genom att surfa vidare godkänner du att privatetrainingonline använder kakor mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng