Armhävningar – Tekniktips, utförande och tuffa varianter

Armhävningar är en bra överkroppsövning som utförs med endast kroppsvikten som redskap. Du kan göra övningen tuffare genom att lägga benen högre upp, lägga vikt på ryggen eller ta hjälp av TRX-band.

Efter genomgången av teknik och utförande så ger vi slutet av artikeln 4 exempel på tuffa varianter av armhävningar.

Muskler som tränas

Armhävningar kopplar in större delen av överkroppens muskler. Du får bålträning, magträning, axelträning, bröstträning och träning av triceps. Bäst träning ges av bröstmusklerna, detta kan justeras baserat på händernas placering och höjd på fötterna.

  • Smalare handplacering – Mer triceps
  • Bredare handplacering – Mer bröstträning

armhavningar-muskler-som-tranas

Placerar du benen högre upp så kommer en större träning ges till axlar, trapezius och övre delen av bröstmusklerna. Håller du fötterna placerade på golvet och en smalare handplacering så ges en större träning av triceps och en bredare handplacering bröstmusklerna.

Grundläggande

  • Spänn bål och skapa en stabil hållning.
  • Håll dina ben raka.
  • Håll ryggen neutralt rak.
  • Låt inte din överkropp sjunka ihop, håll en spänd och kompakt kroppshållning.

4 tuffare varianter av armhävningar

På en arm

En riktigt tuff variant av armhävningar där du använder endast en arm i taget. Kräver en rejäl arm- och axelstyrka.

armhävningar på en arm

Hoppande armhävningar

Bra övning för att öva upp din explosivitet. Även en utmärkt övning för att träna sig till snabbare och explosivare burpees.

armhävning med hopp och flyttning

Med dubbelklapp

Även denna en bra övning för explosivitet. Med dubbelklapp är ett steg mer avancerat än hoppade armhävningar. När du behärskar hoppande varianten så kan denna övning vara nästa steg.

armhävningar med dubbelklapp

I kombination med plankan

En lindrigare variant än de tre ovan. Väldigt smart träning av överkroppen, pausen i toppläget kommer klämma det lilla extra mot magmusklerna och göra övningen till en ett steg bättre övning för magmusklerna.

plankan + armhävning

Email
Share
Tweet
Share
+1