Loading...

BCAA – Allt du behöver veta om BCAA

Vi kommer gå igenom vad BCAA är, hur det fungerar, fördelar och vanliga biverkningar.

BCAA är en förkortning av Branched Chain Amino Acid och är en produkt som ofta används bland tränande.

BCAA innehåller totalt 3 aminosyror, som är noga utvalda som de viktigaste aminosyrorna för dig som tränar.

Vilka aminosyror finns i BCAA?

Aminosyrorna som finns i BCAA är valin, iso-leucin och L-leucin. Ofta säger numret på BCAA produkten fördelningen mellan de 3 olika aminosyrorna, exempelvis ”3-1-1”, eller ”8-1-1”.

Vad är BCAA?

BCAA består av de 3 grenade aminosyrorna valin, iso-leucin och L-leucin som vi nämnde ovan.

Förenklat sagt är aminosyror redan nedbrutet protein. Då det redan är nedbrutet kan det tas upp avsevärt mycket snabbare, utan att tillsätta onödiga kalorier eller irritera tarmarna.

Aminosyror finns naturligt i maten vi äter men kan för att optimera sitt intag av aminosyror även drickas som BCAA pulver.

Användningsområden:

  • Påskynda återhämtningen mellan/efter träningspass.
  • Förebygga muskelnedbrytning.
  • Bygga ny muskelmassa.
  • Ge energi och bekämpa trötthet under träning.
Handla BCAA Online

BCAA för viktminskning

BCAA gör det möjligt för din kropp att tillföra material och verktyg som hjälper din kropp att behålla sin muskelmassa.

Även under perioder av kaloriunderskott där kroppen i normala fall vill göra sig av med musklerna för att skapa en lättare kropp. Som inte ”kostar” lite mycket för att hålla aktiv.

BCAA är extra användbart under exempelvis kaloriunderskott, där du vill göra allt du kan för att lyckas behålla din muskelmassa. Kroppen blir effektivare på att bibehålla muskelmassan när det finns rikligt med aminosyror i omlopp, framförallt när de gäller de 3 grenade aminosyrorna (BCAA).

BCAA för muskeltillväxt

Som vi nämnde ovan så hjälper ofta ett intag av BCAA för att bibehålla muskler.

När du har planerat din kost för ett kaloriöverskott så behöver du inte vara lika orolig över att du ska förlora muskelmassa, dock kommer du alltid behöva optimera din återhämtning.

Då återhämtningen förbättras vid intag av BCAA så är det även mycket önskvärt för dig som inte alls vill gå ned i vikt, och kanske till och med tvärtom. Gå upp i vikt med BCAA.

14 tips för snabbare återhämtning

Träning och BCAA

BCAA är bra att planera in kring dina träningspass, detta då BCAA redan är nedbrutet och kan gå direkt in i kroppen.

BCAA kan ge dig direktverkande energi för dina muskler inför och/eller under ditt träningspass. Detta då BCAA sätter igång proteinsyntesen i kroppen och kan ge dig extra bra muskelenergi under dina träningspass, men även framförallt påskynda återhämtningen mellan dina träningspass.

Bästa kosttillskotten för träning

I normala fall används BCAA kring träningspassen:

20-40 minuter före träningspass:
Optimalt att blanda BCAA i din eventuella PWO-produkt.

Det är även helt OK att sippa på en BCAA drink under dina träningspass, för att fortlöpande tillföra aminosyror under hela din träning.

Viktiga aminosyror

Det finns 20 olika aminosyror varav 8 som kroppen inte kan tillverka själv (även kallat essentiella aminosyror).

Dessa aminosyror får kroppen i sig via mat eller kosttillskott. I ”kosttillskottsvärlden” kallas dessa produkter ofta EAA.

Sammanfattning

Även om du tränar för att gå upp eller ner i vikt så är BCAA ett kosttillskott som både ökar muskeltillväxten och förebygger förlust av muskelmassa vid diet.

BCAA kan även ge ökad prestation under träningspasset.

Köp vår rekommenderade BCAA
Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email