7 vanliga myter inom träning och kost

Vi kommer slå hål på 7 olika myter inom träning som de flesta av oss har hört en och annan gång. Du får dela dela inlägget vidare längst ned och kommentera andra myter inom träning som vi kan ha missat.

Träningsmyter

 

1. Muskler väger mer än fett

Stanna upp och tänk på detta pågående under någon sekund.
Hur kan ett kilo kroppsfett väga mindre än 1 kg muskelmassa? Bägge är ju uppmätta till kilo så vikten kan omöjligt skilja sig.

– Varför har jag fått höra att muskler väger mer än fett?
Denna grundar sig i att till volymen på 1 kg muskelmassa är MINDRE än vad ett kilo fettmassa är. Dock kan 1 kg aldrig vara mer än 1 kg sett till vikten.

– Men när jag börjar träna så brukar jag snabbt gå upp i ny muskelmassa?

Nej, anledningen till att din vikt kan gå upp när du börjar träna är på grund av musklernas svar från det trauma som musklerna fick uppleva från det senaste träningspasset.
När musklerna har blivit utsatta för stress/påfrestningen så behöver dem mer vatten. Detta gör att musklerna fylls med mer vätska och detta ger en ny, och högre vikt på vågen.

När musklerna har kommit längre i sin återhämtningsprocess så kommer denna vätskevikt att försvinna.

Ett bra sätt att komma igång igen efter en förlossning eller en längre tid utan träning är med personlig träning online.

2. Att du bara bränner extra mycket kalorier när du väl tränar

Detta beror helt på vilken typ av träningsform, träningspass och intensitet på träningspasset.
Vissa träningsformer / aktiviteter ger en högre och längre efterbränning än vad andra träningsformer gör.

De övningar och den typ av träning som ger högst och lägst efterbränning är styrketräning, tung styrketräning. Mer högintensiv och konditionsliknande träning skapar en högre förbränning här och nu och med en betydligt kortare efterbränningstid.

3. Att du skulle bli bulkig och stor av styrketräning

Detta är en myt som mestadels kvinnor funderar över. Det beror troligtvis på att kvinnor brukar generellt sätt ha en större rädsla för att se manliga och ”biffiga” ut.
Att lyfta vikter och då främst tunga vikter med basövningar så som knäböj, bänkpress och marklyft kommer att omvandla din kropp och hjälpa dig att hålla ett lägre kroppsfett med en högre styrka och fastare kroppsmassa.

Det tar tid, en väldigt lång tid att bygga upp en stor och bulkig fysik. Om du är orolig att träning med fria vikter kommer göra dig stor så kan du vara lugn, det kommer inte att hända över en natt!

4. Att du kan bränna fett på ett särskilt område (punktbränna)

Många av er kanske har hört eller funderat över punktförbränning av kroppsfett.

När det kommer till att bränna fett på ett särskilt ställe på kroppen åt gången så går det inte. Verkligen är att du har samma mängd fettceller idag som du hade under tonåren, fettcellerna blir aldrig fler. Fettcellerna blir bara större eller mindre, detta gör att det ofta går i samma skede där det säg att det första stället där du ökar i fettmassa är även det sista som det börjar släppa på.

En resa mot en lättare vikt med mindre kroppsfett tar tid, tålamod och kunskap. Vi kan hjälpa dig med kunskapsbiten samt ge vägledning och hjälp med din träning och kost!

5. Särskilda magövningar som ger dig platt mage

Det finns inga magövningar som kan tighta till din mage på ett särskilt område. Det går bra mycket snabbare att framhäva en fast mage med dess magmuskler med hjälp av kosten.

Frasen ”Abs are made in the kitchen” är väldigt sann, hur mejslat ditt 6-pack och dina magrutor är beror till störst del på ditt kostintag och vad som händer i köket.

En bra core med starka magmuskler är användbart, det kan minska skaderisken med ex styrketräning, förbättra din hållning och mycket mer.
Det är dock inga enskilda magövningar som minskar fettet på magen och börjar visa rutorna snabbare. Det är mängden kroppsfett som avgör om dina rutor är synliga är inte!

6. Löshängande hud kan stramas upp och bli fastare med träning

Huden är genetiskt och i termer av hur fast och elastisk huden är så handlar det mer om hur länge du är tung.

Desto längre du går runt med större mage, en tung kroppsvikt och mycket kroppsfett desto mindre elastisk kommer din hud att bli. Den kan absolut bli tightare men den kan inte återgå till original nivån.

Att bygga muskler kan hjälpa dig att fylla ut utrymmet under skinnet något men träning själv kan inte göra något med själva huden. Operation kan vara ett alternativ men det finns inga krämer, vitaminer eller kosttillskott som kan hjälpa dig att själv strama och tighta till huden efter exempelvis en stor viktnedgång.

Vill du inte operera dig så är en bra kosthållning det absolut bästa du kan göra för din hud. En bra kost med en högt vätskeintag kommer att leda till en hälsosam, frisk och stark hud.

Att äta nyttig och näringsrik mat kommer att hjälpa din kropp att skapa nya celler vilket är det närmsta du kommer i att göra ny skin.

7. Det är bäst att träna tidigt på morgonen

Det är alltid, och har nästan alltid varit prat om de bästa tiderna att träna på.

Vissa säger tidigt på morgonen, vissa säger sent på kvällen, andra säger ställ klockan och gå upp mitt i natten..

Den bästa tiden är den tiden som fungerar för dig utan att du ska känna stress, ett onödigt måste eller att det tar alltför mycket tid från dig.

Email
Share
+1
Tweet
Share