Vadpress – Teknik & Utförande

Vadpress är ett utbud av olika övningar för att träna vaderna / vadmusklerna. Vadpress kan utföra sittandes, ståendes eller på ett ben i taget. Du kan utföra övningen med eller utan vikter, till en början så räcker det oftast med enbart kroppsvikten.

Vadpress - Stående vadpress

Som tillägg till dina benpass

Det kan vara svårt att bygga upp ett par vältränade vader, det bästa för att träna upp vaderna är att ge vaderna egen träning. Även om musklerna i vaderna kopplas in vid basövningar som knäböj och marklyft så kan ett par extra set göra en stora skillnad.

Avsluta exempelvis passet med ett par set vadpress i smithmaskin, sittande vadpress, vadpress i benpress eller liknande. Om du tränar vadpress som ett komplement till din övriga benträning så rekommenderas tyngre vikter och ett repstal kring 6-8 repetitioner för god effekt.

Chocka vaderna med dropset

En bra vadträning är dropset i smith-maskin. Välj då först en vikt som du klarar att utföra mellan 8-10 repetitioner med. När du genomfört 8 repetioner så sänker du direkt vikten med 10-20%. Gör därefter så många repetitioner du kan och sänk vikten därefter med 10-20% till. Genom ett sista microset med så många repetitioner du kan.
När du utfört alla tre ”microset” så har du genomfört totalt ETT set. Upprepa 2-3 gånger.

vadtraning-trana-upp-vadmusklerna

Utförande

Du startar övningen med att pressa fötterna uppåt,
När du har nått toppläget av rörelsen så sänker du sakta och kontrollerat under 2-3 sekunder. Gå ned så långt som möjligt, du ska känna stretchkänsla i vaderna.
Pressa sedan upp vikten igen under cirka 2 sekunder tills du kommer så högt som möjligt. När du har nått toppläget av rörelsen så stannar du under cirka 1 sekund.

Videoinstruktion:

Email
Share
+1
Tweet
Share