Utfall – Träna utfallssteg med korrekt teknik och utförande

Utfallssteg är en väldigt bra benövning för att träna flera muskler samtidigt, i hela kroppen.

Utfall är en övning som kräver viss balans och kroppskontroll.

Vi kommer i denna artikel gå igenom utfallssteg, vilka muskler som tränas och hur utfall med hantlar bäst utförs.

Träna ben anpassat efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du följer ett unikt anpassat tränings- och kostupplägg efter just dig och ditt mål.

Detta hjälper vi dig gärna med.

Vi erbjuder välutvecklad tjänst inom personlig träning online med träningsprogram och kostschema anpassat efter just dig, obegränad support från PT Online samt nya upplägg varje månad.

Läs mer om PT Online

utfall med hantlar för benträning

Utfallssteg:

Börja med lättare vikter, öva in en korrekt teknik där du känner att du uppnår god kroppskontroll.

  • Stå med överkroppen rakt och med en hantel i varje hand.
  • Ta ett steg framåt med ditt högra ben, klivet ska vara så långt så att det vänstra benet hamnar i en passiv ställning.
  • Sänk sedan ditt högra ben samtidigt som du håller din överkropp rak och din balans kontrollerad. (Se bild ovan)
  • Tänk på att titta på hur dina knän placeras under dina första repetitioner så att du kan justera din teknik om du upplever att ditt knä går för långt framför dina tår.
  • När du pressar upp din kropp från bottenläget så ska du lägga vikten på din häl, pressa dig upp samtidigt som du andas ut.

Variera din utfallsträning

Du kan träna utfall på flera olika sätt, med olika formationer, teknik och val av träningsutrustning.

Du kan utföra utfall med hantlar, skivstång, gummiboll och band för att nämna några lämpliga träningsredskap.

Det bästa för att utvecklas effektivt är att variera din benträning, detta förklarar vi mer detaljerat via artikeln med benövningar.

Topp-14 bästa benövningarna

 

Statiska utfall

En variant av utfall är att du utför en så kallad ”statisk” version av utfall.

Din startposition är då med ett ben redan placerat framför dig. Du går då endast upp och ned från denna position.

Utfall med bicepscurl

Utförs som vanliga utfall, men med en hantel i varje hand som du curlar med armarna i samma veva som du går ned med benen.

Utfall med rotation

Du roterar med överkroppen när du befinner dig i ned nedersta läget. Rotera sedan tillbaka överkroppen på ”vägen upp” igen.

Dropset med utfallssteg

Utfall är en övning som går extra bra ihop med olika träningsmetoder och tekniker.

Vi går igenom mer detaljerat kring olika träningsmetoder med de metoderna som passa extra bra med utfallsteg är dropset och superset.

Träningsmetoder för mer utfallsträning