20 minuter träning per dag för hjärna och minne

Endast tjugo minuter träning, en gång per dag kan vara tillräckligt för att förbättra minne, tankefunktion, hälsa och allmänt välmående.

Vi är vana att vara lata, lite kan göra väldigt mycket

Studier visar att människor inte behöver lägga ner någon större extratid per dag för att förbättra sin hjärnaktivitet och sitt minne. Tjugo minuter kan absolut vara tillräckligt.

Det är ingen hemlighet eller överraskning att träning är bra för dig. Det är bra att bygga upp en starkare och friskare kropp som förebygger skador, ökar ditt självförtroende, din energi och din stresstålighet.

Videoklipp som visar att träning i 20 minuter per dag förbättrar ditt minne!

För denna studie så har forskare frågat 46 friska vuxna att försöka komma ihåg en serie bestående av 90 fotografier som visades på en dataskärm. Sedan genomförda halva gruppen ett träningspass med totalt 50 repetitioner medans den andra halvan av gruppen satt ned och inte rörde sig alls.
Efter detta tog forskare ett salivprov från varje person.

Två dagar efter detta prov satt samma män och kvinnor ned med forskare och tittade på en serie av 180 fotografier vilket inkluderade 90 fotografier som de hade blivit visade för tidigare. Männen och kvinnorna blev ombedda att peka ut vilka foton som de hade sett förut och vilka foton som var nya till samlingen.

Vad visade testet, hade de ökat sitt minne?

Den halvan av gruppen som hade genomfört ett träningspass á totalt 50 repetitioner kom ihåg kring 60 procent av alla de foton som de hade sett förut medans de som inte hade tränat kom ihåg kring 50 procent.

Tidigare forskningar som har gjorts på män och kvinnor (50 - 85 år gamla) så har man funnit att andningsträning förbättrar minnet genom frisättningen av stresshormonet norephinephrine. Forskare har länge vetat att det hormonet spelar en viktig roll på minnet. Det visade sig även i denna nya studie som jag beskrivit i artikeln att den halvan av testgruppen som tränade istället för att sitta still även ökade frisättningar av norepinephrine. Detta visade sig genom de salivprov som togs av alla testpersonerna.

7 Apr|Categories: Träning|Tags: , |