Skivstångsrodd – Teknik och utförande

Skivstångsrodd är en effektiv styrketräningsövning som tränar större delen av din rygg. Rodd med skivstång kan kategoriseras in som basövning, en basövning tränar många muskler samtidigt och är en extra bra övning att ha i ditt träningsprogram.

skivstångsrodd, bild som visar skivstångsrodd

När du får in tekniken i skivstångsrodd så kommer du snabbt att kunna öka vikterna förutsatt att du inte tränat skivstångsrodd särskilt mycket förut. Börja med lättare vikter och jobba stegvis pass efter pass upp till tyngre vikter.

Muskler som tränas i skivstångsrodd

I skivstångsrodd så tränas större delen av ryggens muskler och även armar, mage, lår och i stort sett hela din kropp.

skivstångsrodd - teknik och utförande

Skivstångsrodd är en bra övning för att bygga tjocklek i ryggen. Det är även bra övning för att öka din greppstyrka (förutsatt att du kör utan remmar) och din dragstyrka. En bra dragstyrka är väldigt lönsamt till övningar som marklyft, chins, varianter av rodd och många fler.

Utförande och tekniktips i skivstångsrodd

Startposition i skivstångsrodd:

Håll skivstången i midjehöjd med ett pronerat grepp (handflatorna mot dig).

Steg 2:

Böj lätt på knäna och luta överkroppen framåt, en bra höjd är när skivstången är i höjd med dina knän eller strax därunder. Det går bra att variera greppets brett, hur du står och dina dragrörelser.

Steg 3:

Dra upp skivstången i en rak linje hela vägen upp till naveln. Pausa gärna en kort stund i navehöjd innan du kontrollerat återgår till steg 2, knähöjd. Upprepa förslagsvis 8-10 repetitioner.

Att tänka på i skivstångsrodd:

Håll bak axlarna, en rak hållning i ryggen och ditt magparti spänt. Det är en standard i all styrketräning och alla övningar. Den vanligaste anledningen till axelproblem vid styrketräning är just därför att axlarna åker fram. Se till att hålla bak axlar / skulderblad genom alla rörelsebanor. Det första du tappar när vikterna blir för tunga eller du för trött är att du tappar just detta.

Videoinstruktion:

Email
Share
Tweet
Share
+1