Skivstångsrodd

Träna skivstångsrodd med korrekt teknik och utförande. Vi  går igenom rodd med skivstång som är en effektiv ryggövning med skivstång.

Topp-9 bästa ryggövningarna

Allt om skivstångsrodd

Vi går igenom vad som är viktigt att tänka på när du tränar skivstångsrodd, teknik, skaderisker och utförande.

Skivstångsrodd - Teknik

Muskler som tränas med skivstångsrodd

I skivstångsrodd tränas större delen av ryggmusklerna samtidigt.

Skivstångsrodd kategoriseras som en av basövningarna, detta då större delen av kroppen fungerar samtidigt under övningen utförande. Skivstångsrodd kopplar även in benmuskler, armmusklerna, magmusklerna och axlar till varje repetition.

Samtliga basövningar som finns

skivstångsrodd - teknik och utförande

Teknik och utförande i skivstångsrodd:

Greppa skivstången med ett pronerat grepp (handflatorna mot dig). Skivstången ska befinna sig strax under midjehöjd när du står i upprätt position.

Placera fötterna i en axelbred position. Luta överkroppen framåt med lätt böjda knän och med rak linje mellan rygg, nacke och huvud.

Huka överkroppen fram tills stången befinner sig i knähöjd. Dra upp stången i en kontrollerad rörelsebana mot naveln.

Pausa en sekund i navelhöjd och spänn ryggmusklerna.

Återgå kontrollerat till knähöjd under cirka 3 sekunder.

Tips

För att bli stark, och bra på skivstångsrodd så är kompletterande övningar att rekommendera.

Bra övningar att komplettera med skivstångsrodd:

Topp-9 bästa ryggövningarna