Skivstångscurl – Träna biceps med skivstångscurls

Skivstångscurl är en grymt bra övning för att träna upp större och starkare biceps.

Utför du övningen korrekt kommer du snabbt att kunna märka av förbättringar i bicepscurls.

Det är viktigt att du tänker på att föra en jämn och kontrollerad rörelse under hela övningen för att inte riskera att du lägger mer vikt på din starkare arm.

stående skivstångscurl

Utgångsposition

Greppa skivstången med ett axelbrett grepp och håll tummarna under stången, se till att ”låsa” armbågarna intill sidorna och något framför lodlinjen. Kontrollera även att du har en rak och stabil hållning, något bakåtdragna skulderblad och en spänd bål.

Utförande

Böj armbågsleden utan att du rör dina armbågar framåt eller bakåt.
Det är viktigt att du utför en kontrollerad rörelse för att stimulera biceps så mycket som möjligt.

Sänk sedan vikten utan att översträcka armbågsleden, när du når bottenläget ser du till att vända distinkt till toppläget av övningen.

Tempo

Jobba kontrollerat och försök att uppnå ett tempo på 3010 dvs den sänkande fasen tar 3 sekunder, du vänder rörelsen under 0 sekunder dvs ingen paus i bottenläget, du lyfter stången under 1 sekund dvs så snabbt du kan och sedan vänder du i toppläget utan paus.

Skaderisk

Det finns en risk att ländryggen kan skadas om du tappar anspänningen i magen när du tränar med tunga vikter. Därför är det viktigt att du fokuserar på att hålla magen spänd, skuldrorna sänkta samt en rak och stabil hållning.

[/fusion_text][/fusion_builder_column]
[/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Email
Tweet
Share

Genom att surfa vidare godkänner du att privatetrainingonline använder kakor mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng