Skallkrossaren - Bygg triceps med french press

Skallkrossaren även kallad french press är en bra övning för att bygga upp stora och starka triceps. Det är en något mer teknikkrävande övning för triceps än de mer vanliga kabelövningarna. De är viktigt med korrekt armbågsposition och kontakt för att delvis minska skaderisken men även för att ge så bra träning som möjligt av triceps.

Teknik & Utförande:

Ligg på rygg med fötterna placerade i bänken alternativt i golvet. Se till så att övre delen av ryggen är stadigt placerad mot bänken.

Bekräfta att du håller axlarnas baksida nedåt och bakåt. Detta gör du genom att trycka ihop och ned skulderbladen. Detta sätter dina axlar i korrekt position.

Böj långsamt att böja i armbågsleden och sikta med stången mot pannan. Sträva efter att hålla armbågarna i samma position under hela rörelsebanan. Vänd sedan i bottenläget distinkt och sträck ut armarna helt.

Tempo i skallkrossaren:

1 sekund koncentrisk och 2-3 sekunder excentrisk

Skaderisker;
Belastningen på både armbågen och fästsenan kan bli väldigt stor om överarmarna lutas för mycket över huvudet. Det innebär också en ökad risk för skador i axelleden. Du bör vara väldigt försiktig med att göra alltför stora viktövningar i french press