Sittande kabelrodd – Teknik & utförande

Sittande kabelrodd är en bra ryggövning som tränar dina lats, ryggmitt och baksida axlar. Sittande rodd är en övning som även är känd för att hjälpa vid framskjutna axlar och/eller svagheter i det bakre axelpartiet.

ryggövning

För att utföra sittande kabelrodd så använder du lämpligast en roddmaskin som finns på de allra flesta gymmen. Du kan variera mellan många handtag, rep och stänger. En rekommendation till i början är V-handtaget, v-handtaget gör så att du kan hålla ett neutralt grepp där du har dina handflator i en riktning mot varandra.

v-handtag för sittande rodd

Så här ser v-handtaget ut som rekommenderas vid sittande rodd.

Steg 1. Startposition

Du intar startposition genom att sätta dig på bänken och placera dina fötter på plattan framför dig. Se till att du har dina knän lätt böjda och en rak linje i rygg, nacke och huvud.

[se bild]
rak rygg och lätt böjda knän

Rak rygg och lätt böjda knän.

Steg 2. Rörelsen

  • Börja långsamt att luta dig framåt samtidigt som du håller en rak hållning i överkroppen.
  • När du börjar närma dig viktmagasinet eller när du känner att du börjar tappa hållningen så drar du med rak rygg och armar bak tills att du befinner dig sittandes, rakt upp igen. (utgångspositionen).
  • Pausa gärna någon sekund vid naveln innan du kontrollerat återgår till startläget igen.

Steg 3. Andningen

Innan du drar vikten emot dig, ta ett djupt andetag och skapa ett bra ”båltryck”. Sträva efter andas in under den excentriska fasen och andas ut under den koncentriska.

Andas in på vägen tillbaka, håll andan till toppläget alternativt andas ut samtidigt som du drar vikten emot dig.

Instruktion i videoformat:

Tips: Personlig träning online

Vi erbjuder pt online. Med personlig träning online får du obegränsad tillgång till egen pt, tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig och ditt mål. Regelbundna uppföljningar och nya scheman varje månad. Läs mer..

Email
Share
+1
Tweet
Share