Ryggresningar- Teknik & utförande

Ryggövningen ”ryggresningar” är en bra övning för att träna nedre delen av ryggen, och även magmusklerna och rumpmuskulaturen.

Ryggresningar ställer visst krav på rörligheten i dina hamstrings (baksida lår).

Känner du att din rörlighet begränsar dig så ta det stegvis träningspass efter träningspass, där du till varje pass går något djupare.

Topp-9 bästa ryggövningarna

ryggresning bild

Tränings- & kostschema anpassat unikt efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du, för bästa resultat följer ett tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig, dina förusättningar och ditt mål.

Du får nytt tränings- och kostschema varje månad anpassat efter ditt mål, uppföljningar och din utveckling. Obegränsad support från din egna PT Online, och tillgång till vår pt online app.

Tränings och kostschema online

Teknik och utförande – Ryggresningar:

    • Placera dina fötter på plattan och se till att låsningen / kudden ligger stadigt mot baksidan av dina fotleder.
    • Om det behövs så kan du justera den övre dynan som vilar mot dina lår. En lagom höjd är den höjd som ger dig tillräckligt med utrymme för att kunna få full möjligt att böja dig framåt utan begränsningar.
    • Håll din överkropp rak, dina armar framför din kropp alternativt bakom ditt huvud.
      Tips: För att göra övningen mer krävande så kan du hålla i en viktskiva.
    • Börja med att långsamt påbörja böjningen i midjan och gå så djupt du kan medans du hela tiden håller din rygg rak. Andas in på vägen ner och andas sedan ut på vägen upp.
      En bra riktlinje på djup är att du fortsätter att gå ner tills du känner en behaglig stretch känsla i baksida lår.
    • Gå långsamt och kontrollerat upp till utgångspositionen med ryggen i en rak position.
    • Upprepa 8-12 gånger.

Mer om ryggresning

Utrustningen som krävs till ryggresningar är vanligt förekommande på de flesta gym.

Rekommendation är att ta ryggövningen stegvis, det bör inte ta alltför lång tid innan du känner att du kan addera en viktskiva att hålla i under ditt set.

 

ryggresning utrustning

Ryggresningar är ingen övning där du ska sträva efter tunga personbästa, ryggresning är en övning där du ska arbeta med fin och kontrollerad teknik. Vikt adderar du först när du känner att det är ”för lätt” med endast kroppsvikten.

Tips: Personlig träning online

Vi erbjuder pt online. Med personlig träning online får du obegränsad tillgång till egen pt, tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig och ditt mål. Regelbundna uppföljningar och nya scheman varje månad. Läs mer..