Loading...

7 misstag att undvika när du anlitar personlig tränare (pt)

Vad du bör tänka på, undvika och säkerställa när du anlitar en personlig tränare (pt).

Du investerar dina pengar för att få en avkastning från din träning, kost och ansträngning. När du investerar i personlig träning så ska det överstiga vad du på egen hand skulle kunna uppnå under samma tidsperiod.

investera i din hälsa med personlig träning

När vi tänker på detta sätt så verkar det vettigt att ha en uppfattning om avkastningen på investeringen (ROI) som du kommer att få efter du exempelvis genomfört tre månader med din nya personliga tränare.

När allt kommer omkring, skulle du inte köpa aktier i ett bolag utan att göra lite forskning först. Och, att anställa en personlig tränare fungerar ganska mycket på samma sätt.

Men verkligheten är att mycket få klienter till personliga tränare faktiskt göra detta, och de riskerar att spendera värdefull tid och pengar på något som inte kan leva upp till förväntningarna.

7 största misstagen att undvika när du skaffar en personlig tränare (pt)

Sju vanliga misstag att undvika när du väljer personlig tränare:

1. Att inte vara specifik om vad du vill uppnå

Föreställ dig att du går till en resebyrå och berättar för dem du vill ”åka nånstans”.

Personen som ska hjälpa dig att planera din resa skulle inte veta vart hen ska börja och att “åka nånstans” kan det innebära allt från att koppla av på en tropisk strand till att vandra på en extrem utflykt i bergen.

Och gissa vad?

Säger du till en personlig tränare att du vill ”komma i form, gå ner i vikt och/eller tona upp” är det i stort sett samma sak.

”Komma i form” kan innebära allt från att klara marklyfta 180 kg till att kunna ta trapporna utan att bli andfådd.

”Gå ner i vikt” kan betyda en resa med viktminskningsmål på 50 kg kroppsfett, eller några veckors “småtrim” med 1-2 kg viktminskning och egentligen vad som helst däremellan.

Så vi måste vara mycket mer specifika när vi berättar för vår tränare vad vi vill uppnå.

  • Vill du bli starkare? Hur mycket starkare?
  • Vill du köra en halv maraton inom 12 veckor?
  • Vill du att förlora 30 kg på 20 veckor? Eller rör det sig om 3-4 kg?
  • Vill du få in träning och kost som en naturlig del av din vardag, eller träna som ett projekt för att gå ned 20 kg?

Var inte osäker eller generad att dela dina mål med din personliga tränare, oavsett hur extrema eller konstiga dina mål kan verka för dig.

Din personliga tränare kan hjälpa dig bättre, garanterat om hen vet exakt vart du vill sluta/landa med tränarens hjälp.

  • Realistiskt mål som kan uppnås inom lämpligt tidsspann.
  • Uppnås i den givna tidsramen, alternativt bryts ned till delmål inom tidsramen.
  • Ett mål som är i mitten av din personliga tränares krets kompetens.

2. Inte kontrollera om de har levt som de lär

Tack vare en idé om kretsen av kompetens, tror många personliga tränare att de har kompetens som de helt enkelt inte har.

En stor del av att vara en bra personlig tränare är att du bör åtminstone ha gått igenom processen själv.

Oavsett om det innebär att förlora kroppsfett, blir starkare, utbildning för en triathlon eller göra en 10 mil trail run.

Du kan inte effektivt coacha nybörjare om du aldrig har varit en nybörjare själv.

Så hur kan de förstå och uppskatta vad deras fett-förlust klienter, eller muskelbyggande klienter går igenom?

De kan inte.

Det är därför en 120 kg powerlifter osannolikt kommer att vara den bästa killen att hjälpa till att förbereda dig för ett långdistanslopp i löpning.

Samtidigt som en under maratonlöpare som inte kan sitta på huk är osannolikt att vara killen som effektivt kan coacha dig till en 150 kg knäböj.

excentrisk träning med gummiband i knäböj

Så om en personlig tränare har hjälpt ett antal kunder gå ner i vikt / bygga muskler och bli starkare / klara springa 1 mil eller liknande som matchar ditt mål så är det troligt att han har kompetens inom detta område och kan hjälpa även dig.

3. Antagande av expertis

Några personliga tränare tror på mest meningslösa saker.

Inte för att de är missvisande avsiktligt utan att de helt enkelt inte vet något bättre – det är kretsen av kompetens i aktion.

Korrigerande övningar är ett exempel på något som är ganska normal praxis inom hälso- och fitness industrin.

  1. Tränaren diagnostiserar ett problem med hjälp av några tester som kunden utan att tänka igenom accepterar som giltiga och korrekta.
  2. Du får en ”lösning” på problemet / frågan som pekar på vilka övningar som kommer hjälp dig.
  3. Några veckor senare upptäcker du att problemet / frågan är nu magiskt ”löst” – igen när du utfört exakt samma test ingen, som vid första diagnosering tillfället var problemet.

Låter nästan otroligt, eller hur?

Hur går detta till? Se exempel från NHL spelare:

John är en professionell NHL-spelare som manipulerat dessa tester. John fick avslag från test på funktionell rörelse (FMS) som var en del i deras test.

John fick en drös “korrigerande” övningar för att åtgärda och stärka upp de områden som släpat efter.

Istället för att utföra de korrigerande övningar så genomförde John enbart övningen från själva testet.

Några minuter efteråt, övade John bara rörelserna han just misslyckats med i testet, sedan bad att testas.

Och gissa vad?

Han passerade.

Summan av kardemumman är att det är lätt att känna sig imponerad av en persons kompetens när vi blir diagnostiserade, undersökta och får svar.
Det behöver dock inte betyda att det är komplett sanning.

Så var inte rädd för att ställa riktigt grundläggande frågor och alltid kräver begripliga svar.

Som Einstein sa:

Om du inte kan förklara det enkelt, förstår du inte det tillräckligt bra

5. Inte ställa de rätta frågorna

De viktigaste frågorna vi kan ställa är ”hur?” Och ”varför?”

Så, om personlig tränare berättar att ”de viktigaste kroppsdelar är benen och underkroppen” (Hörde faktiskt en tränare säga detta), så har du all rätt att sätta honom på plats. “Vad menar du med ”viktiga”, och exakt hur är extra ”viktiga” muskelgrupper uppmätt?”

Om vi ser till ett större perspektiv så är det ungefär som att säga ”de viktigaste delarna av flygplanet är flygkroppen och motorer”.

Jag menar, inte skulle ett plan Boeing 747 lägga saker som landningsstället, svans och roder bara för att det ser coolt ut och inte är av någon riktigt värde?

Självklart är kroppen (som ett flygplan) ett system, och varje del av systemet måste kunna hantera sin del av arbetet för att hålla sig skadefri, stark och frisk.

Inte bara benen, inte bara kärnan. Hela kroppen, som enhet.

Så ställa frågor.

”Varför gör vi just tre set i stället för två eller fyra?”

”Varför skulle ett högt proteinintag hjälpa mig mer med min viktminskning?”

”Hur kommer de här övningarna / schemat att göra mig starkare / smidigare / snabbare?”

”Hur är dina tankar/idéer bakom upplägget och progressionen?

Att aldrig vara generad över att ställa frågor – en bra tränare är alltid glad att kunna besvara dem på ett sätt som är lätt att förstå.

Tänk på att svara på frågor även gynnar honom och bidrar till att göra honom både en bättre kommunikatör och en bättre coach.

Och om han inte är nöjd ställs en massa frågor (eller kan inte besvara dem klart), betyder det förmodligen att han inte vet svaren och är ovilliga att erkänna det.

En bra coach är alltid bekväm med att säga ”jag vet inte”.

6. Inte använder siffror

OK, prova att gå en vecka – eller ens en dag – utan att använda siffror och se hur vardagen fungerar.

Siffror är viktigt, framförallt inom träning, kost och utveckling/progression.

  • Vill du förbättra din tid på 1 mil?

Du behöver ett sätt att exakt mäta både tid och avstånd.

  • Vill du blir starkare?

Du måste veta vilken typ av vikter du kan lyfta nu och öka dem i små, mätbara steg.

Om en tränare inte utvecklar sina kunders träning i form av verkliga, faktiska siffror, hur ska man då kunna veta om framsteg verkligen har gjorts?

Utveckling och progression måste planeras för, inte bara hoppats på, lämnas åt slumpen eller antas att äga rum. Detta hanterar vi genom att varje månad ge våra klienter nytt tränings- och kostschema anpassat efter månadens utveckling, vikter som tränats med, anteckningar och uppföljningar.

Progression i träning kan komma från:

  1. Få mer gjort på samma tid.
  2. Få lika mycket gjort på kortare tid.
  3. Täck samma avstånd på samma tid men i en lägre genomsnittlig hjärtfrekvens.

Någon av dessa kan ge riktiga siffror som bevisar och kan hjälpa er att utvärdera de framsteg som har gjorts.

Och gissa vad? En bra coach eller personlig tränare kommer att falla över sig själv för att dela dessa siffror med dig.

När allt kommer omkring, de är obestridliga bevis på att du får en avkastning på din investering.

Tyvärr har många personliga tränare förbisett detta.

7. Ges min pt-timme åt utveckling eller underhållning?

En bra personlig tränare kommer att ha åtagit sig att hjälpa dig få de resultat du vill ha i den mest tidseffektiva och effektiva sätt som möjligt.

Naturligtvis borde han också vara lättillgänglig, vänlig och kul att umgås med.

Men om dina träningspass handlar mer om chatta, skratta och ha kul. Då bör du fråga dig själv om det är ROI du ursprungligen hade i åtanke. Kommer det leda till ditt mål, är det väl investerad tid som du har tillsammans med din PT?

Summan av kardemumman är att arbeta med en personlig tränare som kan få dig att känna speciell – du har någon som lyssnar på dig och fokuserar på dig, din hälsa och utveckling med odelade uppmärksamhet.

 

Sammanfattning

Som vi nämnde i början, behöver du nödvändigtvis inte en personlig tränare – många kvinnor och män precis som du har fått bra kroppsform och resultat utan en tränare.

Även om det många gånger kan gå snabbare med en pt.

Så det är fullt möjligt.

– Marcus Jadesköld

Dela gärna den här artikeln med dina vänner!

Email
Share
Tweet
Share
+1