Termer och slang inom styrketräning

Pwo = Prestationshöjande dryck som tas innan träning ( Pre workout )

BB = Bodybuilding

BF = Bodyfitness men kan även vara en förkortning på Bodyfat

AF = Athletic fitness

OL = Olympisk lyftning alt tyngdlyftning

BW = Body weight

RM = Repetionsmax ( Det du klarar som mest på 1RM )

ROM = Range of motion, rörelselängd i en övning

TUT = Time under tention, den tiden som muskeln är under anspänning

Superset; Är när två övningar utförs direkt efter varandra. Exempelvis gör du första 8 reps knäböj sen direkt utan vila gör du 8 reps benspark.

Giantset; Större typ av superset det blir ett giantset när det är tre eller fler övningar som utförs direkt efter varandra.

Forced reps; Repetitioner du utför med hjälp av en passare, Exempelvis att du kör på 100kg på bänken men du har en passare som hjälper stången upp medans du sätter den excentriska fasen väldigt fint.

Dropset;  Är när du omedelbart sänker vilken för att trötta ut muskeln totalt.

Kontrahera; När muskeln är spänd

Koncentrisk fas;  Den ”posetiva” fasen som innebär när du pressar / drar vikten emot dig.

Excentrisk fas; När du håller emot / sänker vikten även kallad negativ fas.

Agonist; Den muskel som gör det större jobbet under övningen

Synergist; Muskeln / musklerna som hjälper till i övningen

Ass to the grass; När du skall göra knäböj med maximal djup.

Kontakt; När muskeln du vill träna utsätta för maximal ansträngning och full kontaktkänsla.

Isolationsövning; Övning som isolerar en specifik muskel utan att koppla in fler muskler runt.

Basövning; Övning med friavikter där många småmuskler även kopplas in ex knäböj, marklyft m.fl

Hypertrofiträning; Träning med huvudsakligt mål att öka i muskelmassa.

Kardio; Kardiovaskulär träning som även kallas konditionsträning

Split; När man tränar olika muskelgrupper vid olika dagar / tider.

Email
Share
Tweet
Share
+1