Ordbok inom styrketräning

Vi går igenom vanliga termer som används i många gym, träningsprogram och annat sportrelaterat.

Flera av dessa förekommer även för dig som klient till oss.

träningsprogram gorilla

Tränings- & kostschema anpassat unikt efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du, för bästa resultat följer ett tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig, dina förusättningar och ditt mål.

Du får nytt tränings- och kostschema varje månad anpassat efter ditt mål, uppföljningar och din utveckling. Obegränsad support från din egna PT Online, och tillgång till vår pt online app.

Termer / slang inom styrketräning

PWO

Prestationshöjande dryck som tas innan träning (Pre workout).

BB

Oftast förkortning av ”Bodybuilding”.

BF

Vanligtvis förkortning på mängd kroppsfett ”body fat”. Ibland används förkortningen med hänvisning till tävlingsklassen ”body fitness”.

AF

Athletic fitness – En tävlingsform där det kombineras fysik med prestation, exempelvis hinderbana eller rodd.

OL

Olympiska lyft.

Olympiska lyft är tyngdlyftning med stora komplexa övningar. Exempelvis (snatch), frivändningar (clean) med flera.

BW

Kroppsvikt, förkortning från engelska ”body weight”.

RM

RM är en förkortning på repetitions max.

1 RM är den vikt som du klarar att utföra maximalt en gång.

3 RM är den vikt du klarar att utföra maximalt 3 gånger.

ROM

Rörelsebanans längd. Kommer från engelska ”Range of Motion”.

TUT

TUT är tiden som muskeln är under ständig anspänning. Kommer från engelska ”Time under Tension”.

Superset

Är när två övningar utförs direkt efter varandra. Exempelvis gör du första 8 reps knäböj sen direkt utan vila gör du 8 reps benspark.

Giantset

Större typ av superset det blir ett giantset när det är tre eller fler övningar som utförs direkt efter varandra.

Forced reps

Repetitioner du utför med hjälp av en passare, Exempelvis att du kör på 100kg på bänken men du har en passare som hjälper stången upp medans du sätter den excentriska fasen väldigt fint.

Dropset

Är när du omedelbart sänker vilken för att trötta ut muskeln totalt.

Koncentrisk fas

Den ”posetiva” fasen som innebär när du pressar / drar vikten emot dig.

Excentrisk fas

När du håller emot / sänker vikten även kallad negativ fas.

Agonist

Den muskel som gör det större jobbet under övningen

Synergist

Muskeln / musklerna som hjälper till i övningen

”Ass to the grass”

När du skall göra knäböj med maximal djup.

Muskelkontakt

När muskeln du vill träna utsätta för maximal ansträngning och full kontaktkänsla.

Isolationsövning

Övning som isolerar en specifik muskel utan att koppla in fler muskler runt.

Basövning

Övning med fria vikter där många småmuskler även kopplas in ex knäböj, marklyft m.fl.

Hypertrofi

Träning med huvudsakligt mål att öka i muskelmassa.

Cardio

Kardiovaskulär träning som även kallas konditionsträning

3,4,5-Split

När man tränar olika muskelgrupper vid olika dagar / tider.