Loading...

Ordbok inom träning och sport

Vi går igenom ett gäng vanliga termer som används i många gym, träningsprogram och annat sportrelaterat.

PWO

Prestationshöjande dryck som tas innan träning (Pre workout)

BB

Bodybuilding

BF

Vanligtvis förkortning på mängd kroppsfett (bodyfat). Ibland används förkortningen med hänvisning till tävlingsklassen body fitness.

AF

Athletic fitness – En tävlingsform där det kombineras fysik med prestation, exempelvis hinderbana eller rodd.

OL

Olympiska lyft.

Olympiska lyft är tyngtlyftning med stora komplexa övningar. Exempelvis rygg(snatch), frivändningar (clean) med flera.

BW

Kroppsvikt, förkortning från engelska body weight.

RM

RM är en förkortning på repetitions max.

1 RM är den vikt som du klarar att utföra maximalt en gång.

3 RM är den vikt du klarar att utföra maximalt 3 gånger.

ROM

Rörelsebanans längd. Kommer från engelska ”Range of Motion”.

TUT

TUT är tiden som muskeln är under ständig anspänning. Kommer från engelska ”Time under Tension”.

Superset

Är när två övningar utförs direkt efter varandra. Exempelvis gör du första 8 reps knäböj sen direkt utan vila gör du 8 reps benspark.

Giantset

Större typ av superset det blir ett giantset när det är tre eller fler övningar som utförs direkt efter varandra.

Forced reps

Repetitioner du utför med hjälp av en passare, Exempelvis att du kör på 100kg på bänken men du har en passare som hjälper stången upp medans du sätter den excentriska fasen väldigt fint.

Dropset

Är när du omedelbart sänker vilken för att trötta ut muskeln totalt.

Kontrahera

När muskeln är spänd

Koncentrisk fas

Den ”posetiva” fasen som innebär när du pressar / drar vikten emot dig.

Excentrisk fas

När du håller emot / sänker vikten även kallad negativ fas.

Agonist

Den muskel som gör det större jobbet under övningen

Synergist

Muskeln / musklerna som hjälper till i övningen

Ass to the grass

När du skall göra knäböj med maximal djup.

Muskelkontakt

När muskeln du vill träna utsätta för maximal ansträngning och full kontaktkänsla.

Isolationsövning

Övning som isolerar en specifik muskel utan att koppla in fler muskler runt.

Basövning

Övning med friavikter där många småmuskler även kopplas in ex knäböj, marklyft m.fl

Hypertrofi

Träning med huvudsakligt mål att öka i muskelmassa.

Cardio

Kardiovaskulär träning som även kallas konditionsträning

3,4,5-Split

När man tränar olika muskelgrupper vid olika dagar / tider.

Email
Tweet
Share

Genom att surfa vidare godkänner du att privatetrainingonline använder kakor mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng