Omvända flyes – Teknik och utförande

Omvända flyes är en utmärkt övning som utvecklar din styrka i axlarna och mitten av ryggen. Omvända flyes kan utföras ståendes, sittandes, liggandes alternativt lutande mot en bänk.

omvända flyes ståendes med band

Träna omvända flyes

När vi utför omvända flyes så vill vi träffa de mindre musklerna och få en bra träning av baksida axlar samt av ryggens mittre parti. För detta är omvända flyes en utmärkt övning för att isolera musklerna.

För att bygga en bra bra fysik och jämn muskulatur så är det viktigt att komplettera flera olika axelövningar. Vi erbjuder även unikt anpassade tränings- och kostupplägg som hjälpt hundratals att komma i bättre form. Läs mer om pt online.

omvända flyes - träna baksida axlar med omvända flyes

Omvända flyes – Ståendes med hantlar

Stå rakt och upprätt med hela kroppen och med en hantel i varje hand. Välj en lätt vikt som du kan kontrollera utan några större problem.

Luta dig framåt med överkroppen tills dess att du har ligger i linje med dina bröst och knän. Hamnar hantlarna för nära knäna så står du för upprätt, testa då att sära på benen lite för att komma ”djupare i bänken” utan att svanka ryggen.

Dra upp hantlarna med i en kontrollerad rörelsebana, gå så högt upp så att du i slutet kan ”squeeza” ihop skulderbladen och känna kontakten. Efter 0,5 – 1 sekund muskelkontraktion i toppläget så återgår du långsamt och kontrollera under 2-3 sekunder tillbaka till utgångsläget.

Omvända flyes är som sagt en övning som bäst tränar med god teknik och då något lättare vikter. Detta medför också ett högre repetitionstal, ligg på ett repetitionstal mellan 10-15.

Vilka muskler tränas i omvända flyes?

Muskler som tränar i omvända flyes

Videoinstruktion

Email
Share
+1
Tweet
Share