Omvända flyes – Teknik och utförande

Omvända flyes är en bra styrketräningsövning som stärker skuldror, bakre delen av dina axlar och ryggmusklerna.

Omvända flyes utförs vanligtvis med hantlar, men kan även utföras med gummiband eller annat träningsredskap som låter dig föra armarna i rörelsebanan.

Topp-9 bästa ryggövningarna

omvända flyes ståendes med band

Träna omvända flyes

Du kan utföra omvända flyes i 3 olika positioner:

  • Sittande framåtlutning
  • Stående framåtlutning
  • Liggandes med mage mot bänk, (se bild nedan)
  • Stående rak i kabeltrissa

När vi utför omvända flyes så vill vi träffa de mindre musklerna och få en bra träning av baksida axlar samt av ryggens mittre parti.

Det kräver att du tränar med lättare vikter och i första hand fokuserar på teknik och muskelkontakt, inte att träna med så tunga vikter som möjligt.

Topp-8 bästa axelövningarna

Omvända flyes teknik och utförande:

omvända flyes - träna baksida axlar med omvända flyes

Stå rakt och upprätt med hela kroppen och med en hantel i varje hand. Välj en lätt vikt som du kan kontrollera utan några större problem.

Luta dig framåt med överkroppen tills dess att du har ligger i linje med dina bröst och knän.

Hamnar hantlarna för nära knäna så står du för upprätt, testa då att sära på benen lite för att komma ”djupare i bänken” utan att svanka ryggen.

Dra upp hantlarna med i en kontrollerad rörelsebana, gå så högt upp så att du i slutet kan ”squeeza” ihop skulderbladen och känna kontakten.

Efter 0,5 – 1 sekund muskelkontraktion i toppläget så återgår du långsamt och kontrollera under 2-3 sekunder tillbaka till utgångsläget.

Omvända flyes är som sagt en övning som bäst tränar med god teknik och då något lättare vikter. Detta medför också ett högre repetitionstal, ligg på ett repetitionstal mellan 10-15.

Vilka muskler tränas i omvända flyes?

Se på bilden nedan vilka muskler som du tränar när du tränar omvända flyes.

Muskler som tränar i omvända flyes

Skräddarsydd resultatinriktad träning

Vi erbjuder även unikt anpassade tränings- och kostupplägg som hjälpt hundratals att komma i bättre form.

Läs mer om pt online.