Marklyft | Teknik och utförande

Marklyft är en av dem, om inte den absolut bästa styrketräningsövningen.

Det är dock en övning som är oerhört viktig att behärska korrekt teknik i för att inte skada sig.

Marklyft - teknik, vanliga misstag och viktigt att tänka på

Marklyft – Tekniker och former

De vanligaste är marklyft där du står i axelbred position med tårna framåt, alternativt pekande svagt utåt.

Den andra något mer avancerade versionen är sumomarklyft. I sumomarklyft kan du ofta träna med tyngre vikter då rörelsebanan är kortare.

Det finns även rumänska marklyft, även kallat marklyft med raka ben. Denna går vi igenom mer i detalj här.

Det bästa för att bli duktig i marklyft är att behärska flera olika tekniker, och träningsmetoder för att bli bra i ett brett plan.

9 fördelar med marklyft

Marklyft – Placering av fötterna

Det första du gör i marklyft är att sätta din fotplacering.

Det kan vara axelbrett, smalare än axelbrett, bredare eller riktigt brett med tårna pekades utåt.

Är du nybörjare i marklyft så är det bästa du kan göra att helt enkelt göra ett upprätt hopp och se hur dina fötter tenderar att placera sig vid landning.

Denna bredd är din ideala punkt som nybörjare där du har god balans och kan generera bra explosivitet och styrka.

Skivstångsgrepp i marklyft

När du har placerat fötterna stadigt i golvet, med önskad fotplacering så är det dags att greppa stången.

Det finns två saker som vi har att tänka på när vi greppar stången.

1) Vilket avstånd du har mellan greppet (hur brett du håller).

2) Hur du greppar stången.
Greppets bredd bör vara så nära dina knän som möjligt, håller du för långt ut kommer lyftet att bli onödigt tungt. Skapa en kompakt hållning i kroppen med armarna nära kroppen.

Hur du greppar stången

Du kan greppa stången på fyra olika sätt i marklyft.

Dessa olika grepp kallas: ”Double overhand, mixed grip, hook grip och double hand with straps.

Vilket är det bästa greppet i marklyft?

Det mixade greppet är det bästa och mest använda greppet för att generera kraft och greppstyrka i marklyft.

Detta grepp hjälper dig att hantera avsevärt mycket tyngre vikter än vid exempelvis ett overhand grip.

Mixat grepp gör det även mycket svårare för skivstången att ”rulla” sig i händerna vilket tar bort mycket av underarmarnas motgångar vid tunga lyft.

Ska jag träna med dragremmar i marklyft?

Använda dragremmar i marklyft används för att klara hålla ett tyngre grepp eller att klara hålla en längre tid (fler reps).

Undvik att använda dragremmar för mycket. Låt dock inte greppet stå i vägen för din utveckling, upplever du att greppet är det första som påverkar vid tyngre lyft så ska du helt klart komplettera med dragremmar till de senare setten.

De 7 vanligaste misstagen i mark

När bör jag använda ett lyftarbälte i marklyft?

Det korta och enkla svaret: När du känner för det.

Det finns de som säger att användning av lyftarbälte gör ditt magparti svagare, sedan finns de dem som säger att användning av ditt bälte stärker din core.

Lyftbälte ger en stabilitet och ett extra tryck som många gånger kan öka den mentala tryggheten i lyften och således hjälpa vid tyngre lyft.

Känner du att du prestera bättre med bälte vid marklyft, så kör på det!

Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email