Loading...

Lutande bänkpress

I lutande bänkpress får du mer träning av den övre delen av bröstmusklerna, axlarna och underarmarna.

Lutande bänkpress är ett utmärkt komplement till den traditionella bänkpressen.

Utöver att lutande bänkpress ger mer träning åt den övre regionen av ditt bröst så tillåter även lutande bänkpress en längre rörelsebana.

En längre rörelsebana i bänkpress låter musklerna expandera och kontrahera till en större grad.
Detta är positivt för muskeltillväxten och för att variera din bröstträning i jämförelse med den vanliga bänk- eller hantelpress.

lutande bänkpress

Lutande bänkpress – Checklist

  1. Ställ in bänken så du får en lutning. 15-45 grader.
  2. Lägg dig ner på bänken och greppa skivstången.
  3. Dra ”ner och bak” skulderbladen som om du skall stoppa de i bakfickan och få upp bröstkorgen.
  4. Spänn kroppen och sätt dig på ett sätt som du känner dig riktigt stadig på.
  5. Låt fötterna ligga stabilt i golvet med förslagsvis hälarna i backen.

Vilka muskler tränas i lutande bänkpress?

I lutande bänkpress så tränar främst bröst, axlar, triceps och undermar.

Bröst, axlar och triceps är de tre mest aktiva muskelgrupperna vid lutande bänkpress.

Standard utförande i lutande bänk

Lyft ner stången från ställningen och sänk sedan stången sakta mot den övre delen av bröstet. Pressa upp stången tills armarna är utsträckta innan du börjar sänka stången igen. Jobba med kontrollerade repetitioner där du tränar med en vikt som du kan hantera.

En vikt du kan hantera är den vikt som du kan pressa upp och ned utan att axlarna åker fram / med i rörelsebanan. Axlar / skuldror ska hela tiden vara ”bak och ned”.

Rekommenderad tempo

Ett bra tempo är på ett ungefär 2-3 sekunder på vägen ned (excentriska fasen). 1 sekund press (koncentrisk fas). Försök att undvika paus i toppläget då du har raka armar, gör en relativt direkt vändning.

Låt de ta cirka 1-2 sekunder under den koncentriska fasen ( då du pressar stången ) och cirka 3 sekunder under den excentriska fasen ( när du håller emot stången på vägen ner )

Vilka vikter är lagom i lutande bänkpress?

Jobba för att upprätthålla en god muskelkontakt och jobba med teknik, utförande och tempo innan du börjar pressa tyngre vikter.

Bättre om du lär dig en riktigt god teknik och studerar in rätt rörelsebana med lätta vikter än att göra tvärtom.

Videoinstruktion:

Email
Tweet
Share

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng