fbpx
Loading...

Latsdrag | Teknik och utförande

Latsdrag är en av våra topp-9 bästa ryggövningar.

I denna artikel går vi igenom hur du ska träna latsdrag med korrekt teknik genom 5 enkla och säkra steg.

Träna rygg med de bästa ryggövningarna

För bästa resultat rekommenderar vi ett unikt anpassat tränings- och kostupplägg efter just dig och ditt mål.

Detta hjälper vi dig gärna med. Vi erbjuder välutvecklad tjänst inom pt online med app, egen tränare och nya upplägg varje månad.

Latsdrag

Teknik och utförande i latsdrag:

  • Greppa stången med ett pronerat grepp (handflatorna ifrån dig).
  • Välj ett grepp som är något bredare än axelbrett.
  • Sitt med rumpan på dynan och dina lår låsta under kudden.
  • Dra ned vikten med ryggmusklerna, undvik att dra med armarna, försök att kontrahera ryggmusklerna under dragrörelsen så gott du kan.
  • Dra ned vikten till brösthöjd, pausa en kort sekund och återgå sedan kontrollerat till utgångsläget under 2-3 sekunder.

Latsdrag i 5 steg:

Vi delar upp övningen i 5 steg och förklarar varje steg mer djupgående för att säkerställa så god teknik som möjligt.

Skulle du ha kompletterande funderingar får du mer än gärna kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.

Steg 1: Position i latsdrag

Sitt ner på dynan och lås dina lår under lårstödet.

Du behöver inte ”kvävas av dynan” men du ska heller inte sitta alltför löst.

Knädynan ska motverka att din kropp höjs av viktmotståndet.

Steg 2: Grepp & handplacering

Greppa stången med handflatorna framåt, ifrån dig.(pronerat grepp).

För att utföra breda latsdrag så håller du ett grepp bredare än axelbrett. Normalt grepp är något bredare än axelbrett och smala latsdrag är med ett grepp smalare än axelbrett.

  • Breda latsdrag = Bredare än axelbrett
  • Normala latsdrag = Axelbrett grepp
  • Smala latsdrag = Smalare än axelbrett

Steg 3: Hållning

När du har greppar stången, sitter stadigt i stolen och har bägge armarna helt raka så drar du bak din överkropp cirka 30 grader.

Du ska skapa en svagare kurva av din nedre rygg och så att ditt bröst kommer upp en bit. Detta blir din startposition. (Bildexempel nedan).

Steg 4: Koncentriska fasen

Ta ett djupt andetag, spänn bål, dra bak och ned skulderbladen och för sedan ned stången hela vägen till den övre delen av ditt bröst.

Utför alltid latsdrag med ”låsta axlar” och med skulderbladen bakåt och nedåt. Det kommer aktivera fler ryggmuskler och effektivera latsdrags rörelsemoment optimalt.

Steg 5. Excentriska fasen

När du håller stången mot den övre delen av bröstet ska du klämma ihop ryggmusklerna rejält genom att trycka dina skulderblad mot varandra och sedan långsamt börja höja stången mot dess startposition.

Detta kommer att öka stimulansen till muskeltillväxt (hypertrofi). Du kan läsa mer om den excentriska / negativa fasen för att säkerställa att detta görs på rätt sätt.

Den här webbplatsen använder cookies för att få en bild av hur våra besökare använder webbplatsen. Genom att fortsätta använda denna hemsidan godkänner du detta. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email