Latsdrag – Lär dig korrekt teknik i latsdrag

Latsdrag är en bra ryggövning och även är ett utmärkt alternativ till chins då du jobbar i en väldigt lik rörelsebana som i chinsen. Anledningen till att detta är av fördel är på grund av att du i latsdrag på ett enklare sätt kan genomföra en gradvis progression.

Steg för steg guide till dina första chins!

latsdrag. guide, teknik och metod i latsdrag

Latsdrag i 5 steg:

Steg 1:

Sitt ner på dynan och lås dina lår under lårstödet. Se till att du ställer in knädynan så att den passar längden på dina ben.
Du behöver inte ”kvävas av dynan men du ska heller inte sitta alltför löst. Ett mellanting är bra!
Meningen med knädynan är att den ska motverka att din kropp höjs av viktmotståndet.

Steg 2:

Greppa stången med handflatorna framåt, ifrån dig.(pronerat grepp).
För att utföra breda latsdrag så håller du ett grepp som är bredare än axelpress, för att ställa in ett medium grepp så placerar du dina händer i linje med din axelbredd och för att utföra smala latsdrag så håller du ett grepp som är smalare än axelbrett.

  • Breda latsdrag = Bredare än axelbrett
  • Normala latsdrag = Axelbrett
  • Smala latsdrag = Smalare än axelbrett

Steg 3:

När du har greppar stången, sitter stadigt i stolen och har bägge armarna helt raka så drar du bak din överkropp cirka 30 grader. Du ska skapa en svagare kurva av din nedre rygg och så att ditt bröst kommer upp en bit. Detta blir din startposition. (Bildexempel nedan).

latsdrag lätt lutad överkropp

Se lutning på överkropp,grepp bredd osv för se exempel på latsdrag.

Steg 4:

Ta ett djupt andetag, spänn bål, dra bak och ned skulderbladen och dra sedan ned stången hela vägen till den övre delen av ditt bröst.

Utför alltid latsdrag med ”låsta axlar” och med skulderbladen bakåt och nedåt. Det kommer aktivera fler ryggmuskler och effektivera latsdrags rörelsemoment optimalt.

Steg 5.

När du håller stången mot den övre delen av bröstet så ska du klämma åt ryggmusklerna rejält genom att trycka dina skulderblad mot varandra och sedan långsamt börja höja stången mot dess startposition. Detta kommer att öka stimulansen till muskeltillväxt (hypertrofi).

Extra tips!
Koncentrera dig på att klämma åt ryggmusklerna när du når läget då du håller full kontraktion.
Din överkropp ska hela tiden hållas i samma position, du ska ej gunga i övningens rörelsebana. Det är endast armarna som ska röra sig.

Få övningen förklarad i ett videoklipp:

Videoinstrukt i latsdrag:

Email
Share
Tweet
Share
+1