Loading...

Lårcurl – Teknik och utförande

Vi går igenom lårcurl, och hur du på bästa sätt tränar sittande- eller liggande lårcurl.

Liggande lårcurl är en bra styrketräningsövning för att träna baksida lår och rumpa.

Du bör på ditt gym ha antingen sittande, eller liggande lårcurl.

Topp-14 bästa benövningarna

 

Lårcurl - Teknik och utförande | Sittande eller liggande lårcurl

Teknik i lårcurl:

  • Lägg dig på bänken med magen mot underlaget.
  • Fäst ”kudden” mod nedre delen av vaderna.
  • Ställ in maskinen så att den passar din längd.
  • Justeringen görs vanligtvis genom att justera vinkel och höjd på kudden.
  • Dra upp vikten med musklerna i baksidan av dina lår.
  • Fortsätt dra vikten tills du är några centimeter från rumpan.
  • Vänd där och börja långsamt och kontrollerat att sänka vikten till startläget igen.
  • Försök att tänka och känn efter så att du träffar musklerna i baksida lår maximalt.

Träningsalternativ till lårcurl

• Normal teknik

Innebär att du drar upp under cirka 1 sekund, pausar en kort stund i toppläget för att sedan sakta sänka till bottenläget.

Läs mer om tekniken

• 2/1 teknik

Du drar upp med båda benen men tar bort ena benet i toppläget så du sänker med endast ett av dina ben. Byt ben mellan varje repetition.

Läs mer om tekniken

• Dubbelkontakt

Du drar upp till toppläget sedan sänker du till botten, dra sedan upp till benen är 50% utsträckta dvs du gör endast halva rörelsen innan du sakta börjar sänka till botten igen för att sedan pressa upp till toppenläget igen och det är en komplett repetition av dubbelkontakt.

Läs mer om tekniken
Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email