Träna lårcurl – Liggande lårcurl för baksida lår i maskin

Träna liggande lårcurl för baksida lår i maskin

Här kan du lära dig hur liggande lårcurl fungerar teknikmässigt, vad som är viktigt att tänka på och vilka muskler som tränas.

Liggande lårcurl är en bra styrketräningsövning för att träna baksida lår och rumpa. En fördel är att övningen utförs i en maskin som är vanligt förekommande på de flesta gym.

Du bör på ditt gym ha antingen sittande, eller liggande lårcurl. Guiden med grundmetoderna fungerar för bägge alternativen.

 

Träna liggande lårcurl med rätt teknik

  • Lägg dig på bänken med magen mot underlaget.
  • Fäst ”kudden” mod nedre delen av vaderna.
  • Ställ in maskinen så att den passar din längd.
  • Justeringen görs vanligtvis genom att justera vinkel och höjd på kudden.
  • Dra upp vikten med musklerna i baksidan av dina lår.
  • Fortsätt dra vikten tills du är några centimeter från rumpan.
  • Vänd där och börja långsamt och kontrollerat att sänka vikten till startläget igen.
  • Försök att tänka och känn efter så att du träffar musklerna i baksida lår maximalt.

Alternativ till lårcurl

• Normal teknik;

Innebär att du drar upp under cirka 1 sekund, pausar en kort stund i toppläget för att sedan sakta sänka till bottenläget.

• 2/1 teknik;

Du drar upp med båda benen men tar bort ena benet i toppläget så du sänker med endast ett av dina ben. Byt ben mellan varje repetition.

• Dubbelkontakt;

Du drar upp till toppläget sedan sänker du till botten, dra sedan upp till benen är 50% utsträckta dvs du gör endast halva rörelsen innan du sakta börjar sänka till botten igen för att sedan pressa upp till toppenläget igen och det är en komplett repetition av dubbelkontakt.

Videoinstruktion i liggande lårcurl:

Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok