Kryssdrag – Så här utförs kryssdrag

Kryssdrag är en bröstövning som utförs med kabeltrissa som finns på de flesta gym. Kryssdrag isolerar och tränar effektivt bröstmusklerna.

kryssdrag

Teknik i kryssdrag och hur du isolerar olika delar av bröstet

Ställ in kabeltrissan till den höjd så att när du tagit ett steg framåt och skapat en lätt framåtlutning har dina händer i linje med mitten av ditt bröst. Detta är vanligtvis omkring axelhöjd, detta går dock att anpassa efter hur du står.

Utförande:

När du ställt dig i startposition enligt ovan så drar du fram vikten med lätt böjda armbågar och i en rak linje. Du ska gå hela vägen tills dina fingrar går emot varandra.

Andas in på vägen bak (den excentriska fasen) och andas ut när du drar ihop armarna (den koncentriska fasen).

Kom ihåg att du ska under hela övningens set hålla din överkropp stabil, inga gungningar!

Utförande

  • Du startar som på bilden med att ta ett steg fram så du har armarna bak och kablarna spända.
  • Du håller en lätt böjning på dina armbågar.
  • Du bröstar upp dig så bröstkorgen formar sig uppåt och ”blåses upp”.
  • Du drar bak dina skulderblad och håller bak dina axlar.
  • Dra vikten framför dig under cirka 1 sekund och gör en direkt vändning för att sedan sänka kontrollerat under 3 sekunder.
Email
Share
+1
Tweet
Share