Stående kabelrodd

Stående kabelrodd är en skonsam, och något mer isolerande ryggövning som är bra för att träna rygg.

Vi kommer i denna artikel att mer djupgående förklara stående kabelrodd, teknik, utförande och vad som är viktigt att tänka på.

Vilka muskler tränas i stående kabelrodd?

Stående kabelrodd tränar framförallt ryggen, nacken och armarna. Dock tränas och stärks även lår, rumpa och mage av stående kabelrodd.

Stående kabelrodd är en bra kompletteringsövning till dina ryggpass då kabelrodden är skonsammare än den traditionella skivstångrodden. Vilket gör att du lättare kan pumpa ut ryggen ordentligt med mindre skaderisk

Utförande och teknik – Stående kabelrodd

Ställ in önskad vikt, fatta stången med handflatorna mot dig och stå i en upprätt position.

Håll bak axlarna, en rak hållning i ryggen och hela ditt magparti spänt.

Skjut överkroppen lätt framåt och böj dina knän så du hamnar i en roddposition i kabeltrissan. (Se bild).

stående kabelrodd

När du står stabilt med lätt böjda knän så börjar du dra stången mot övre delen av magen.

Pausa vid magen och därefter gå tillbaka till startpositionen långsamt och kontrollerat för att sedan repetera.

Den vanligaste anledningen till axelproblem vid styrketräning är just därför att axlarna åker fram. Se till att hålla bak axlar / skulderblad genom hela rörelsebanan. Det första som vanligtvis försämras när vikterna blir för tunga är att axlarna åker fram. Tänk på det!

Lämpliga alternativ till stående kabelrodd:

Stående kabelrodd kan varieras med flera andra ryggövningar.

Du kan via knappen nedan se de 9 bästa ryggövningarna som vi rekommenderar med tips, teknik och utförande.