Kabeldrag åt sidan – Teknik & Utförande

Axelövningar » Kabeldrag åt sidan – Teknik & Utförande

Kabeldrag åt sidan - Instruktion med tekniktips

Kabellyft åt sidan är en styrketräningsövning som isolerar musklerna i axlarna, kabeldrag åt sidan belastar främst den mellersta delen av deltoideus.

Jämfört med vanliga hantellyft åt sidan så blir den här övningen lättare och lättare ju högre upp du för armen. Den tyngsta delen av rörelsebanan är när det är 90 grader mellan vajern och armen. Detta ger den första viktiga notisen i kabeldrag åt sidan: högre belastning längre ner i rörelsekedjan.

Utförande:

Greppa handtaget så att vajern passerar precis framför kroppen. Spänn magen, sänk skuldran och håll handleden helt rak. Armbågen ska vara i samma position som när övningen utförs med hantlar.

För sedan armen rakt åt sidan och stanna rörelsen när armen närmar sig 90 grader i axelleden, stanna gärna i toppläget under 1-2 sekunder innan du långsamt under cirka 3 sekunder sänker armen till utgångsläget. Vänd sedan distinkt och fortsätt rörelsen uppåt igen under 1-2 sekunder.

Rekommenderat tempo:

1 - 1,5 sekund koncentrisk fas
3 sekunder excentrisk fas

Tips för variation:

Om du önskar att variera denna övning en smula så kan du låta vajern gå bakom din kropp istället för framför. Detta gör det svårare för dig att fuska genom att dra armen framåt.

Kabeldrag åt sidan - Videoinstruktion