Loading...

Kabeldrag åt sidan

Kabeldrag åt sidan ger dig en bra och isolerande träning av utsida axlar.

Vi går igenom teknik och utförande i kabeldrag / kabellyft åt sidan.

arkiv med axelövningar

kabeldrag åt sidan

Jämfört med vanliga hantellyft åt sidan så blir den här övningen lättare och lättare ju högre upp du för armen. Den tyngsta delen av rörelsebanan är när det är 90 grader mellan vajern och armen.

Teknik och utförande

Ställ dig vid sidan av kabeltrissan med handtaget till vajern i handen som du har längst från viktmagasinet.

Dra upp handtaget så att vajern passerar precis framför kroppen. Spänn magen, sänk skuldran och håll handleden helt rak. Armbågen ska vara i samma position som när övningen utförs med hantlar.

Håll hela tiden axeln i samma position. Du ska inte lyft upp axeln när du kommer i axelhöjd. Håll hela tiden axeln nedåt mot golvet.

För sedan armen rakt åt sidan och stanna rörelsen när armen närmar sig 90 grader i axelleden. Stanna i toppläget under 1-2 sekunder innan du långsamt och kontrollerat under 3 sekunder sänker armen till utgångsläget. Vänd sedan distinkt och fortsätt rörelsen uppåt igen under 1-2 sekunder.

Tempo i kabeldrag/lyft åt sidan

  • 1 sekund koncentrisk fas
  • 3 sekunder excentrisk fas

Den koncentriska fasen i kabellyft åt sidan är vägen upp, dvs när du drar upp handtaget mot axelhöjd.

Den excentriska fasen är då vägen ned, dvs då du håller emot viktmotståndet. Denna fas ska ta 3 sekunder med god muskelkontakt.

Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email