Hantelrodd – Teknik & Utförande

Vi går igenom hantelrodd och ”hantelroddarnas” teknik, utförande och viktiga saker att tänka på för att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning. Hantelrodd är en ryggövning som tränar en stor del av din rygg, och framförallt dina lats! Hantelrodd är bra för att öka styrkan och muskelmassan i ryggen med en låg skaderisk.

hantelrodd en ryggövning med förklaringar och tips

Instruktion – Hantelrodd

Hantelrodd i 5 enkla steg:

Steg 1:

Använd en bänk som hjälp, ha ett knä på bänken och en fot i marken.
Motsatt knä ska vara i bänken, utför du exempelvis hantelrodd med vänster arm, så har du höger knä i bänken. Vid höger arm så gör du tvärtom!

Steg 2:

Dubbelkolla så att du har en fin hållning, med rak rygg där ryggrad, nacke och ned mot rumpan går i en rak linje.

hantelrodd med förklaringar kring teknik och utförande

Hantelrodd – Kroppsposition

Steg 3:

Dra upp hanteln kontrollerat och så högt som möjligt, låt armbågen passera överkroppen. Se bilden ovan!
Vid toppläget så kan du spänna de arbetande musklerna lite extra under en sekund innan du sänker hanteln kontrollerat till utgångsläget igen

Steg 4:

Återgå sedan kontrollerat till startpositionen, du kan med fördel arbete med excentriska repetitioner i hantelrodd.

En hantel i taget, utför exempelvis 8 reps med högerarm för att sedan utföra 8 reps med din vänstra arm.

Steg 5:

Fullfölj ditt set kontrollerat innan du går vidare till nästa arm.


Var extra säker på hur hantelrodd utförs!

I styrketräning så är en god teknik A & O, en god teknik där du uppnår full kontakt med de arbetande musklerna är mycket bättre än att sträva efter tunga vikter med dålig teknik.

Anteckna gärna tipsen som du har tagit del av i denna instruktion, se även videoklippet nedan för att få en klarare bild av hur övningen utförs.

Dela gärna inlägget lite längre ned på sidan!

Videoinstruktion (på engelska men ack så bra!)

Email
Share
Tweet
Share
+1