Hantelpress / Bröstpress med hantlar

Teknik & Utförande:

Hantelpress är en styrketräningsövning som utförs med hantlar och som främst tränar dina bröstmuskler. Bröstpress med hantlar tränar även muskler som triceps, axlar och underarmar.

Vi går igenom teknik i hantelpress, saker att tänka på och tips och trix för en säker och bra bröstträning.

Bröstpress med hantlar låter dig gå djupare än vanlig bänkpress!

Hantelpress utförs vanligtvis på en bänk med uppåtlutning, nedåtlutning eller helt plant. Du kan även utföra hantelpress på balansboll för att koppla in mer core / magträning i övningen.

När du lägger dig på bänken eller önskat underlag så ska du ha fötterna placerade stadigt i golvet, en hantel i varje hand som du håller i brösthöjd. Pressa upp vikten till raka, sänk sedan hantlar kontrollerat ned till brösthöjd igen. Jobba med fina och kontrollerade repetitioner så att du känner en god kontakt i bröstmusklerna.

Viktigt att tänka på i hantelpress:

Ta ett djupt andetag i toppläget av övningen och andas ut när du pressar upp vikten.

Var noga med att få bak och ihop skulderbladen. Tryck upp bröstkorgen och bak med axlarna, detta förebygger axelproblem och hjälper dig som redan kan uppleva smärta vid pressövningar att minska den.

Använd en vikt som är tung men som du fortfarande kan hantera med god teknik. Optimalt när det kommer till vikt att träna med bör ligga mellan 70-80% av ditt 1 RM. (1 RM betyder 1 repetitionsmax, dvs den vikt som du klarar att lyfta max en gång.)

Sänk vikten riktigt sakta och kontrollerat (cirka 3 sekunder excentrisk fas)

Pressa upp vikten under cirka 1-2 sekunder

Videoförklaring till hantelpress: