Hantelpress – Teknik och utförande

Hantelpress är en bröstövning som utförs med hantlar.

Hantelpress genomförs liggandes på rak bänk eller med lutning, hantelpress tränar primärt dina bröstmuskler.

Vi går igenom teknik i hantelpress, vad som är viktigt att tänka på samt tips för en säker och effektiv bröstträning.

Träna bröst anpassat efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du följer ett unikt anpassat tränings- och kostupplägg efter just dig och ditt mål.

Detta hjälper vi dig gärna med.

Vi erbjuder välutvecklad tjänst inom personlig träning online med träningsprogram och kostschema anpassat efter just dig, obegränad support från PT Online samt nya upplägg varje månad.

Läs mer om PT Online

hantelpress - bröstpress med hantlar

Om hantelpress

Hantelpress utförs vanligtvis på en bänk med uppslutning, snedlutning eller helt plant. Du kan även utföra hantelpress på balansboll för att koppla in mer core / magträning i övningen.

När du lägger dig på bänken eller önskat underlag så ska du ha fötterna placerade stadigt i golvet, en hantel i varje hand som du håller i brösthöjd.

Pressa upp vikten till raka, sänk sedan hantlar kontrollerat ned till brösthöjd igen.

Jobba med fina och kontrollerade repetitioner så att du känner en god kontakt i bröstmusklerna.

Topp-8 bästa bröstövningarna

Hantelpress – Teknik

Ta ett djupt andetag i toppläget av övningen och andas ut när du pressar upp vikten.

Var noga med att få bak och ihop skulderbladen. Tryck upp bröstkorgen och bak med axlarna, detta förebygger axelproblem och hjälper dig som redan kan uppleva smärta vid pressövningar att minska den.

Använd en vikt som är tung men som du fortfarande kan hantera med god teknik. Optimalt när det kommer till vikt att träna med bör ligga mellan 70-80% av ditt 1 RM. (1 RM betyder 1 repetitionsmax, dvs den vikt som du klarar att lyfta max en gång.)

  • Sänk vikten riktigt sakta och kontrollerat (cirka 3 sekunder excentrisk fas).
  • Pressa upp vikten under cirka 1-2 sekunder.
Mer om tempot