Flyes (hantelflyes) – Teknik och utförande

Hantelflyes är en bröstövning som utförs med hantlar och som isolerar din träning av bröstmusklerna.

En isolationsövning är en styrketräningsövning som isolerar och ger isolerad träning av en särkild muskelgrupp.

Träna bröst anpassat efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du följer ett unikt anpassat tränings- och kostupplägg efter just dig och ditt mål.

Detta hjälper vi dig gärna med.

Vi erbjuder välutvecklad tjänst inom personlig träning online med träningsprogram och kostschema anpassat efter just dig, obegränad support från PT Online samt nya upplägg varje månad.

hantelflyes instruktion

Lutande hantelflyes – Lutning nedåt.

Flyes – Varianter

Variera gärna dina flyes.

Du kan variera lutningen uppåt, eller nedåt med olika grader.

En nedåtlutning ger mer träning av den nedre delen av bröstmusklerna. En uppåtlutning ger mer träning mot den övre delen av bröstet samt framsidan av axlarna.

hantelflyes uppåtlutande

Lutande hantelflyes – Lutning uppåt.

Flyes – Teknik

Välj rätt lutning på bänken, en lätt lutning är en bra början om du är ovan vid hanteflyes sedan tidigare. Bilden ovan visar en bra lutning av bänk.

Se till att du håller baksidan av axlarna / skuldrorna och rumpan fast i bänken. Axlarna ska aldrig åka fram i rörelsebanan, pressar du fram axlarna i rörelsebanan så tränar du med en för tung vikt. Sänk då vikten 10-20% och utför mer kontrollerade repetitioner.

Hantelflyes är en isolationsövning vilket gör att bäst träning ger med full muskelkontakt, lättare vikter och korrekt teknik.

Känner du att din rörlighet i axlarna begränsar ditt djup så ta det stegvis, börja med att sänka hantlarna till ungefär brösthöjd..

Jobba med fina och jämna rörelser, gå inte för djupt och undvik att dra fram axlarna i toppläget.

Extra tips:

Greppa hantlarna riktigt hårt så att dina knogar vitnar, det ger bättre kontakt och rörelseutförande.