Hantelflyes – Teknik och utförande

Hantelflyes en är styrketräningsövning som utförs med hantlar och som tränar dina bröstmuskler.
Flyes kategoriseras in som en isolationsövning, en isolationsövning är en styrketräningsövning som isolerar och ger särskilt bra träning åt en viss muskelgrupp.

hantelflyes instruktion

Lutande hantelflyes – Lutning nedåt.

Variation som ger bättre bröstträning

Variera gärna dina flyes. Du kan variera lutningen uppåt, eller nedåt med olika grader. En nedåtlutning ger mer träning av den nedre delen av bröstmusklerna. En uppåtlutning ger mer träning mot den övre delen av bröstet samt framsidan av axlarna.

hantelflyes uppåtlutande

Lutande hantelflyes – Lutning uppåt.

Utförande

Välj rätt lutning på bänken, en lätt lutning uppåt är en bra början om du är ovan vid hanteflyes sedan tidigare. Bilden ovan visar en bra lutning av bänk.

Se till att du håller baksidan av axlarna / skuldrorna och rumpan fast i bänken. Axlarna ska aldrig åka fram i rörelsebanan, pressar du fram axlarna i rörelsebanan så tränar du med en för tung vikt. Sänk då vikten 10-20% och utför mer kontrollerade repetitioner.

Hantelflyes är en isolationsövning vilket gör att bäst träning ger med full muskelkontakt, lättare vikter och korrekt teknik.

Känner du att din rörlighet i axlarna begränsar ditt djup så ta det stegvis, börja med att sänka hantlarna till ungefär brösthöjd..

• Jobba med fina och jämna rörelser, gå inte för djupt och undvik att dra fram axlarna i toppläget.

Extra tips:
Greppa hantlarna riktigt hårt så att dina knogar vitnar, det ger bättre kontakt och rörelseutförande.

Videoklipp hantelflyes

Email
Share
Tweet
Share
+1