Gurkmeja: 11 fördelar med Gurkmeja

Fördelar med gurkmeja, hur den bäst äts och mer information.

11 stora hälsoeffekter som gurkmejan ger

  • Den mest omtalade och effektiva hälsokrydda som vi idag känner till

Gurkmeja är en populär, effektiv och omtalad krydda som genomgått tusentals vetenskapliga studier

I studierna har det forskats på den aktiva ingrediensen curcumin som finns i gurkmeja.

Curcumin har bevisats ge många läkande egenskaper som en kraftig antioxidant. Gurkmeja är upp till 10 gånger starkare än vanliga vitamintillskott.

11 fördelar med gurkmeja

1. Bra för blodcirkulation och hjärta

Flera av de studier som gjorts på gurkmeja har visat att ett dagligt intag kan sänka det skadliga kolesterolet samt förhindra åderförkalkning.

2. Motverkar depressioner

Tidningen "Phytotherapy Research"  publicerade en studie som gjorts på 60 frivilliga volontärer med diagnostiserade depressionssymtom.
I studien visade det sig inte enbart vara bra mot just depressioner utan även att gurkmejan kunde ge lika bra resultat som vissa receptbelagda mediciner.

3. Förebygger Alzheimers

Bland gurkmejans allra kraftfullaste hälsoeffekter är de positiva effekterna på vår hjärna. Enligt flera studier hjälper kryddan att förebygga kognitivt nedbrytande åkommor som exempelvis Alzheimers.

I studier som gjorts på möss så har gurkmeja visat sig utveckla färre "byggstenar" för alzheimers där möss som inte fick någon gurkmeja.

4. Anti-inflammatoriskt

Den mest omtalade och effektfulla fördelen av gurkmeja är dess anti-inflammatoriska egenskaper.

Kurkuminet i gurkmejan bekämpar och förebygger inflammationer. Kroppen blir på så sätt mindre mottaglig för kroniska sjukdomar och kan bättre läka de redan befintliga inflammationerna.

5. Bra för magen

Under tidigare 90-talet så visade studier att gurkmeja var markant effektivare än placebo tabletter när det kom till att minska förbränningssymptonsproblem som brännande magkänsla.

Detta beror på gurkmejans anti-inflammatoriska egenskaper som hjälper magen och tarmsystem att bränna maten och dess bakteriekultur effektivare.

6. Kan förebygga cancer enligt studier

En av de absolut mest analyserade, studerade och forskade områdena är gurkmeja och dess effekt mot cancer. Mycket har visat att gurkmeja är bra för att förebygga cancer av olika slag och detta forskas flitigt på, senast i "Cancer reserach UK".

Enligt studier så har kurkumin visat ge positiv effekt i bekämpning mot cancerceller. Gurkmejans aktiva ingrediens kurkumin framstår främst som bra effekt mot fortsatt tillväxt av bröstcancer med flera.

7. Motverkar diabetes

Gurkmeja är som vi nämnde ovan bra för blodtryck, blodcirkulation och hjärta. Genom att minska blodsockret så förbättras insulinkänsligheten vilket är mycket positivt för att förebygga och förbättra diabetes.

8. Smärtstillande

Gurkmejan innehåller smärtstillande och anti-inflammatoriska egenskaper. Det har med flera tester bevisats att gurkmeja aktiverar delar i din kropp som agerar effektiva "painkillers".

9. Förebygger och hjälper mot ledbesvär

Användningsområdena för gurkmeja är många. En av de vanligare är mot ledbesvär och ledsmärtor. Det finns idag många människor som fått hjälp med sina pågående ledbesvär och smärtor med extra tillskott av gurkmeja.

10. Positivt för prostatan och för att förebygga prostatacancer

Foskare har kommit fram till att gurkmeja, eller mer exakt kurkumin kan hjälpa att förebygga och behandla prostata cancer.

11. Gurkmeja hjälper att rensa levern från gifter

Gurkmejan tillför mycket positivt till leverens arbetsuppgifter. Gurkmejan kan göra levern bättre på att rensa din kropp från gifter och hålla levern under optimal hälsa.

Så här ska du få i dig gurkmeja

Osäker på hur du ska få i dig den starkfärga gurkmejan?

1. Krydda maten med gurkmeja

Gurkmeja kan du fila ned till pulverform, likt när du filar vitlök. Gurkmeja är en krydda som du kan tillsätta till många rätter för att få en kryddigare smak, finare färg och hälsosammare mat.

2. Tillsätt gurkmeja i ditt té

Gurkmeja är perfekt att lägga i tét. Häll upp en mugg med varmt vatten och tillsätt en sked nedsmulad gurkmeja.

Låt det ligga i det varma vattnet i ett par minuter för att gurkmejan ska lösa upp sig i vattnet. Tillsätt gärna extra tépåse, honung eller lime.

3. Svälj det i kapselform

Ett enkelt sätt att säkra sitt intag av gurkmeja är i tablettform. Du kan idag köpa gurkmeja i många av landets hälsobutiker.

Eventuella biverkningar

Gurkmeja har inga kända biverkningar så länge det inte intas i extrema mängder. Då kan biverkningar som diarée, huvudvärk och sänkt blodtryck upplevas.

Turmeric, on the other hand, has relatively no known side effects unless taken in extremely excessive amounts.

Det finns dock vissa som upplevt biverkningar från gurkmeja. Dessa biverkningar brukar då vara:

Hur mycket ska jag äta?

1-3 matskedar gurkmeja per dag ger bra skydd och god effekt.

Om du väljer att ta gurkmeja i kapselform så ska du titta på den aktiva ingrediensen kurkumin som bör vara 300-600 mg intag och dygn.

Hur ska gurkmeja förvaras?

Detta är beroende på form.
Kapselform så kan du ha burken i ditt vanliga skåp.

I nedsmulad form så är det bäst att förvara gurkmejan på en mörk, sval och torr plats. Förslagsvis skafferiet.

Om du har gurkmejan framme och den blir alltför syresatt så kommer pulvret, smaken och utseendet att försämras.

15 Dec|Categories: Kost, PTO Magazine|Tags: , , , , |