Gå ner i vikt | Topp-11 bästa tipsen för att gå ner i vikt

Gå ner i vikt effektivt med de 11 bästa tipsen för viktminskning.

gå ner i vikt - 61 tips för att gå ner i vikt

Gå ner i vikt – Bästa metoderna & tipsen:

För att förstå hur du ska gå ner i vikt kan en kunskap om varför vi lagrar extra kroppsfett vara bra att veta.

Denna artikel kommer hjälpa dig att snabbare och effektivare kunna gå ned i vikt med fungerande tips.

Vi går igenom mat för viktminskning, metoder för fettförbränning och ger dig ett träningsprogram för att påbörja din viktresa.

1. Mat för att gå ner i vikt

Proteinet är den bästa så kallade makronutrient som bör utgöra större delen av din kost.

Proteinet ger dig en längre mättnadskänsla än vad kolhydrater och fettkällor gör samtidigt som proteinet är som tidigare bekant även bra för din träning, din återhämtning och din prestationsförmåga.

  • Proteinet ger dig en längre mättnadskänsla i jämförelse med vad kolhydrater och fettkällor gör.
  • Proteinet är bra för din träning, din återhämtning och din prestation.
  • Proteinet gör att du kan få ut mer av din träning och snabbare gå ner i vikt.

2. Kolhydrater för att gå ner i vikt

Snabba kolhydrater skapar ett snabbt påslag, och ett snabbt ”dyk” i ditt blocksocker.

Det handlar mycket om glukos och insulin som i din kropp kontrollerar blodsockret och ditt svar på olika typer av kolhydrater. När du väljer långsamma kolhydrater istället för snabba kolhydrater så kommer blodsockret inte går upp lika kraftigt som det gör vid snabba kolhydrater.

Vilket i sin tur lätt leder till mer kroppsfett.

Tre exempel på långsamma kolhydrater:

  • Råris
  • Fullkornspasta
  • Bönor

Tre exempel på snabba kolhydrater:

  • Vitt bröd
  • Pasta
  • Godis

3. Lär dig att äta långsammare

Det tar upp till 20 minuter för din hjärna att förstå att magen är full.

Stoppar du i dig för mycket och för fort blir du snart proppmätt och har då ätit onödigt mycket.

4. Vätskeintag

Din kropp består av 65 – 75 % vatten vilket nästan är tillräckligt sagt för att inse den viktiga roll vätskeintaget har för att du ska lyckas gå ned i vikt på ett säkert sätt.

Vatten fyller många funktioner i kroppen och är nödvändigt om inte avgörande för en fungerande fettförbränning och viktminskning.

5. Rätt träning för att gå ner i vikt

När du tränar för att gå ner i vikt ska du för bästa resultat på din viktminskning kombinera lågintensiv träning med tung styrketräning.

Den tunga styrketräningen kommer hjälpa dig att behålla mer muskelmassa och framförallt öka din ämnes- och fettförbränning upp till 72 timmar efter avslutat styrketräningspass.

6. Träna underkropp oftare

Underkroppen sitter på majoriteten av kroppens muskler vad gäller storlek och kapacitet.

Ändå är det vanligt att dela upp överkroppen i 3-4 olika pass och enbart tillägna ett enda träningspassen för underkroppen.

Benträning ökar markant din fettförbränning och styrka. Sträva efter att träna ben två gånger per vecka.

7. Träna hellre tungt med färre reps

Det är effektivare för din viktminskning och fettförbränning att träna med tyngre vikter och färre repetitioner.

I jämförelse med att träna med högre reps-tal och lättare vikter.

I en studie gjord i Norge under 2003 visade det sig tydligt att tyngre vikter i jämförelse med lätta/medeltunga vikter skapade en mycket bättre och framförallt längre efterbränningseffekt.

Detta innebär förenklat att du bränner mer kalorier hela tiden, även medans du sitter still flera timmar efter ditt tunga träningspass.

8. Gå ner i vikt med dina sömnvanor

Det är viktigt att sova för att hålla hjärnans hälsa i balans.

Om vi sover dåligt under lång tid ökar risken för flera sjukdomar, minnet försämras och immunförsvaret försvagas.

Sömn är som vatten. En av de avgörande faktorerna för att något i vår kropp ska fungera och inte minst fettförbränningen.

9. Återhämtningsbehov

Återhämtning mellan träningspassen spelar en viktigt roll till de resultat som du uppnår.

Utan tillräcklig återhämtning hinner inte kroppen med den uppbyggande fasen, utan enbart den nedbrytande vilket görs under själva träningspassen. Det är under den uppbyggande fasen (vilan/återhämtningen) som kroppen får tid att uppnå dina mål.

Läs mer om återhämtning

10. Undvik stress från psykisk till fysisk

Stress får dig inte bara att må dåligt utan ger dig sämre sömn, sämre fettförbränning, sämre träningspass och många andra negativa effekter.

Se till att hålla ned på din stressnivå för att uppnå en framgångsrik viktminskning.

11. Börja meditera

Meditation är ett utmärkt sätt för att minska din stress.

Som vi skrev ovan så spelar din stress en stor roll på hur mycket fett du lagrar och hur du presterar till vardags.

Se till att hålla ner dina stressnivåer genom att regelbundet meditera.

Den större fettförbränningsguiden

Vi har även en större guide för att lyckas med din viktminskning.

Läs den gärna!

61 tips för att gå ner i vikt