Fuskmåltider, ätardagar och träning

För att få träningen till en naturlig del av vardagen, kosten som en ny livsstil och den sunda hälsan som en del av ditt liv så kan det krävas att godsaker ibland får tillåtas. I rätt mängd och av rätt sort.

Det finns inget som säger att du inte skulle kunna förbättra din kroppsform och fortfarande ibland kunna avnjuta godsaker till helgen eller semestern.

När det kommer till att fuskmåltider gäller det att lyxa smart...

Att du är mån om din kropp och ditt välmående är inte skäl nog att låta bli att lyxa till med något som du tycker är extra gott, någon gång ibland.. Se bara till att välja det som faktiskt kan vara bra för din kroppsform, din utveckling och din prestationsförmåga.

Det är föga förvånande om du direkt associerar fuskmåltid / cheatday med chips, ostbågar och lösviktsgodis.
I folkmun är snacks ett mumsigt tilltugg som undermedvetet också utgörs av något rejält ohälsosamt. Fuskmåltid behöver dock inte innebära transfetter och raffinerat socker. Tvärtom. Kommer du bara över de rätta produkterna kan de ha en slående positiv inverkan på såväl din hälsa som dina muskler. Ta bara steget förbi hyllan med grillchipsen, lär dig de enkla knepen för att sålla bland de bra och dåliga produkterna och låt fredagskvällens tilltugg ge en anabol effekt på musklerna istället för på fettdepåerna.

Hur du ska handla för din fuskmåltid

Låt dig inte luras av förpackningar och påsar i ljusare nyanser märkta med "less fat" "30 % mindre socker" då dessa ofta istället är dränkta i kokt olja eller ännu värre härdade fetter som inte alls skulle vara bra för dig eller din kroppsform.

Om du bestämmer dig för att sätta tumregeln att helglyxen alltid ska vara från naturliga råvaror och med så lite tillsatser som möjligt så har du kommit långt.

Naturgodis kan vara det bästa alternativet, men också det sämsta...

En produktgrupp som berörs extra mycket av ovanstående tumregel är det så kallade naturgodiset där du finner allt från de värsta hälsobovarna till de absolut bästa snacksalternativen.

I grunden är detta naturgodis, som du kan köpa antingen i lösvikt eller färdigförpackat i påsar, baserat på rena produkter direkt från naturen, till exempel frön, nötter, frukt, ärtor, bönor och bär. Och där har vi de absolut bästa snacksalternativen. Just dessa livsmedel är fullproppade med fullvärdiga proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler, antioxidanter, långsamma kolhydrater och hälsosamma fetter. Alltså just de ämnen din kropp behöver för optimal muskeluppbyggnad och återhämtning, plus att de stärker ditt immunförsvar.

Med en lätt återkoppling till tumregeln så är dessa snacks med tanke på dess goda men mycket koncentrerade näringsinnehåll, utmärkta ur näringssynpunkt då du intar dem i rimlig mängd och de fortfarande är obehandlade. Sålla alltså bort sorterna som "berikats" med ett höljde av choklad eller annat.

Popcorn, det måste väl vara ett helt OK fusk?

Popcorn är helt klart fortfarande en klassiker bland snacks och tillredda på rätt sätt är de faktiskt inte så tokiga ur näringssynpunkt heller. (Så länge du inte följer en lågkolhydratkost).

Popcorn fungerar bra i flera situationer inom träning, hälsa och kroppsform.  Exempelvis som kolhydratsladdning i samband med större prestationer. Ett modernt och smidigt sätt att tillreda popcorn är i en papperspåse, färdigpackad med majskärnor, som du bara lägger i mikron och poppningen sköter sedan sig självt på några minuter.

Tråkigt nog har dessa majskärnor doppats generöst i mindre godartade fetter. Så i popcorn fallet gäller back to basics.

Fram med kastrullen, tillsätt de naturella majskärnorna med någon matsked varmpressad rapsolja, som även i detta fall lämpar sig bäst med sin goda fettsammansättning, värmetålighet och neutrala smak. Smaksätt sedan lätt med salt alternativt exempelvis potatiskrydda eller ostpulver för en mer spännande smak.

Proteindip

En god dipsås tillsammans med ett gäng dippbara tillbehör kan vara ett trevligt, färggrant och proteinrikt tillskott på snacksbordet. Men då rekommenderas inte gräddfil som dipvirke.

Blanda istället lättkesella med naturell lättyoghurt till önskad konsistens. Vill du sedan göra denna dip optimal ur nyttighetssynpunkt botaniserar du i kryddhyllan, plockar därifrån några favoriter, förslagsvis olika peppar-och örtsorter och sätter sedan en egen kryddning på dippen. Dill, avokado, lök, finhackade nötter och citronsaft kan också passa bra i dipsåsen.

Snabbvarianten är dock att köpa en färdig dipkryddmix, men välj då en grönsaks/örtkryddmix framför en ostkryddmix. Endast fantasin sätter gränser för diptillbehören. Några olika grönsaker uppskurna i stavar eller bitar ger lite extra kolisar och fibrer. Motor, gurka, broccoli och blomkål är bra alternativ. Önskas en större proteinladdning så fungerar även torkat köpp såsom"wild chips" utmärkt att dippas.

Sammanfattning av bra snacksalternativ:

  • Naturella nötter, från och baljväxter utan extra tillsatser eller "lager" på dom.
  • Torkade frukter och bär utan tillsatt socker
  • Mörk choklad, minst 69 % kakaohalt
  • Proteindip med tillbehör (gjort enligt exempel ovan)
  • Popcorn i kastrull (enligt ovan)
  • Torkat kött (ex beef jerky)

Se upp för dessa skurkarna:

  • Choklad- och "yoghurt" överdraget naturgodis
  • Fabrikstillsatt fett
  • Socker (raffinerat)
  • Popcorn gjorda i mikron
  • Vit choklad och mjölkchoklad