Fettets betydelse för din träning

Fett är en av de viktigaste näringsämnena för muskeltillväxt och återhämtning.
Fett är en mycket energirik makronutrient med 9 kcal per gram. I jämförelse med kolhydrater och protein som bägge innehåller 4 kcal per gram.

Fettrik kost kan minska skaderisken

Att äta fettsnålt och träna mycket har visat sig öka skaderisken. Anledningen till det är troligen att fettet bygger upp musklernas cellmembran och gör att muskelcellerna blir starka och hållbara. För lite fett i kosten ger omvänt skörare muskelfibrer och det blir då lättare att dra sönder dem. Eftersom fett är ett energirikt ämne innebär en fettsnål kost en energifattig kost, vilket ger ett generellt energiunderskott och en svagare kropp.

Hjälper till i muskeltillväxt och återhämtning

Det är lättare att utveckla större muskelmassa, förbättra styrkan och explosiviteten om din kost innehåller olika fettkällor. Fettet hjälper produktionen av kroppens mest muskeluppbyggande hormon vilket är testosteron. Det är testosteron som gör att musklerna blir villiga att växa och att du ska aldrig träna på en lågfettkost.

Hur mycket fett bör jag äta?

Minst 30 procent av energin i maten bör komma från fett när du vill bygga muskler. Om du siktar på 30 procent betyder det att ett intag av 5000kcal per dag så skall det ätas minst 170g fett. En del resultat tyder på att 40% fett kan vara en ännu bättre nivå att ligga på om du vill bygga muskler, men det blir hela 220 gram.

Olika fettkällor

Som du säker vet är det skillnad på olika fetter. Vi har tre huvudtyper som är bra att känna till: mättade fetter, enkelomättade fetter samt fleromättade fetter. Både för hälsan, formen och prestationsförmågan är det bra att lägga fokus på att få i sig mer av de två sistnämnda.