FAQ

FAQ – Frågor & svar

Ska jag äta grönsaker till min kostplanering?

Ja. Du kan med fördel tillsätta grönsaker till alla dagens större måltider. Exempelvis frukost och lunch.

Vilka grönsaker ska jag äta?

Grönsaker är bra för din träning, hälsa och kost. Vissa grönsaker består till större delen av vatten medans andra är riktigt matade med nyttiga vitaminer, mineraler och näringsämnen.

Några grönsaker vi rekommenderar:

1. Bladgrönsaker som spenat, mangold och machésallat

Massor av A-, C, och K-vitaminer, folat (vitamin B9) samt kalium, järn och magnesium.

2. Gröna bönor/haricots verts

Massor av K-vitamin, , ger också C-vitamin, folat samt kalium och magnesium. Mer fibrer än bladgrönsakerna.

3. Broccoli

Gott om folat, C- och K-vitamin. Starkt grön färg innebär ofta mycket K-vitamin. Medelbra när det gäller järn.

4. Gröna ärter och sockerärtor

Rika på C-vitamin och magnesium, goda halter av många andra näringsämnen.

5. Avokado

Ger framför allt fibrer och kalium, dessutom folat. Bra om man vill ha en lite matigare grönsak.

6. Små vita bönor

Ger fibrer, mineraler och folat. Ingen C-vitamin. Mycket protein, viktigt för vegetarianer. Små vita bönor har mer järn och fibrer än stora.

7. Purjolök

Höga halter av många näringsämnen, bland annat K- och C-vitamin.

8. Blomkål

Mycket högt innehåll av C-vitamin, som förbättrar upptagningen av järn.

9. Linser

Ger fibrer, järn och magnesium. Röda och gröna är lika bra.

10. Kikärter

Ger fibrer, folat, magnesium och järn.

11. Palsternacka

12. Paprika

13. Rödkål

14. Kidneybönor

15. Stora vita bönor

16. Vitkål

17. Kantareller

18. Svarta bönor

19. Tomat

20. Majs

Vägs maten i kostplaneringen före eller efter tillagning?

Ska jag väga maten före eller efter tillagning?

I vår kostplanering så har vi räknat all mat med räkning före tillagning. Detta ger det mest korrekta värdet i vår uträkning.

Att väga exempelvis pasta före i jämförelse med efter tillagning ger rejäla skillnader. Se till att du följer ett mönster där all mat vägs före tillagning.

Om jag lagar mat åt flera i familjen, hur gör jag då?

Det går att lösa, även om lite extra tanke och en del av precisionen med exakta kalorier kommer att försvinna. Det vi behöver göra är att uppskatta mängden och då så bra vi kan.

Du väger och räknar fortfarande allt före tillagning, du får i detta fall räkna enligt ”slice” modellen. Har du tillagat 500 g nötfärs och du tar 1/5 av nötfärsen efter tillagning så kan vi räkna på 100 g nötfärs, sedan adderar du tilläggen till exempelvis färsen manuellt i myfitnesspal och pastan likaså.

Detta ger som sagt inga exakta värden men en väldigt bra uppskattning på ungefär vad måltiden motsvarat. Vid liknande fall rekommenderar jag att du tar hjälp av myfitnesspal i kombination med vår app för att  få så smart och bra hjälp som möjligt i uträkningarna.

Lycka till och säg gärna till om vi kan hjälpa till med något!

Grundläggande info om kostplaneringen

FAQ: Kostschema

Ditt kostschema är skräddarsytt efter just dig, din aktivitetsnivå, ditt träningsprogram och självklart även ditt mål.

Vi lyssnar och anpassar din kostplanering efter dina erfarenheter, önskemål och hur mycket tid du har till att lägga på din kostplan och nya kost.

Får jag veta exakt hur mycket jag ska och behöver äta per dag?

Ja, du får veta exakt hur många kalorier du ska äta per dag samt fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater.

Hur ser kostupplägget ut?

Vanligast är att våra klienter går efter ”Portioner” där du enkelt med vår näringsmall kan välja mellan ett 40-tal av de bästa protein- kolhydrats, fett och fruktkällorna. Du snickrar sedan baserat på mängden som du ska äta (står exakt i ditt upplägg) enkelt ihop dina egna måltider efter listan.

Där ser du exempelvis frukost: 2P Protein, 1 P kolhydrater, 0 P fett. Sedan längre ned i dokumentet ser du näringsmallen, där ser du vad 1 P motsvarar. Där det kan stå exempelvis Kyckling (90 g), det innebär då att 1 P kyckling är 90 g kyckling. Ska du äta 2 P äter du 180 g. Sedan kan du även synkronisera med myfitnesspal, då räknar du på kosten själv, men följer dagsintag av kalorier och fördelning mellan kolhydrater, fett och protein.

Det går även att koppla vår app med en bra kostlösning som hjälper dig att räkna kalorier och exakt innehåll från olika måltider.

Läs mer om hur kostplaneringen och tjänsten med personlig träning online fungerar!

Synka Myfitnesspal med PTO appen

Vi vill att våra klienter ska kunna äta bra, hålla sig inom ramen för sitt mål och fortfarande känna att de tycker utvecklingen och resan är rolig och givande.

Med digitala verktyg och samarbeten kan vi erbjuda just detta. Med Private Training Online så kan du synka Myfitnesspal med vår kostplanering och träningsapp. Detta gör det enklare och smidigare att sköta och följa sin kostplanering.

Du kan enkelt koppla ihop vår app med Myfitnesspal som är en fantastisk hjälp i mångas dieter.

Du kan då enkelt läsa av streckkoder på matvaror och lägga in måltider direkt i appen.

Steg 1.

Logga in i vår app (Private Training Online PTO) med ditt användarnamn och lösenord som du fått i samband med att dina första upplägg blev färdiga.

Steg 2.

Klicka på de tre ”sträcken” (menyn) i det vänstra hörnet av appen (se bild).

Steg 3.

Klicka på inställningar i menyn.

Steg 4.

Scrolla ned i menyn tills du ser ”Apps and Devices”. Klicka då på ”Myfitnesspal”.

Steg 5.

Du kan nu synka vår app med myfitnesspal för enklare kosthantering. Sista steget är att klicka ”connect”.

Steg 6.

Logga in i myfitnesspal genom ovanstående metod, välj sedan att ge pto appen tillåtelse att hämta data från Myfitnesspal, det kommer att se ut så här:

Det var allt

Snyggt jobbat! Om allt är i sin ordning så ska nu myfitnesspal och allt som du registrerar i kostappen automatiskt att föras över till vår app. Det kommer att ge dig och din träningscoach tydligare överblick och hantering av din kost.

Myfitnesspal är ett utmärkt alternativ för dig som vill hålla dig inom ramen för ditt mål men som fortfarande behöver kunna bestämma över sitt egna kostintag.

Blev något inte som förväntat?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att synkronisera myfitnesspal med vår app. Lycka till!

Synka PTO med Myfitnesspal

Synka Myfitnesspal med PTO appen

Vi vill att våra klienter ska kunna äta bra, hålla sig inom ramen för sitt mål och fortfarande känna att de tycker utvecklingen och resan är rolig och givande.

Med digitala verktyg och samarbeten kan vi erbjuda just detta. Med Private Training Online så kan du synka Myfitnesspal med vår kostplanering och träningsapp. Detta gör det enklare och smidigare att sköta och följa sin kostplanering.

Du kan enkelt koppla ihop vår app med Myfitnesspal som är en fantastisk hjälp i mångas dieter.

Du kan då enkelt läsa av streckkoder på matvaror och lägga in måltider direkt i appen.

Steg 1.

Logga in i vår app (Private Training Online PTO) med ditt användarnamn och lösenord som du fått i samband med att dina första upplägg blev färdiga.

Steg 2.

Klicka på de tre ”sträcken” (menyn) i det vänstra hörnet av appen (se bild).

Steg 3.

Klicka på inställningar i menyn.

Steg 4.

Scrolla ned i menyn tills du ser ”Apps and Devices”. Klicka då på ”Myfitnesspal”.

Steg 5.

Du kan nu synka vår app med myfitnesspal för enklare kosthantering. Sista steget är att klicka ”connect”.

Steg 6.

Logga in i myfitnesspal genom ovanstående metod, välj sedan att ge pto appen tillåtelse att hämta data från Myfitnesspal, det kommer att se ut så här:

Det var allt

Snyggt jobbat! Om allt är i sin ordning så ska nu myfitnesspal och allt som du registrerar i kostappen automatiskt att föras över till vår app. Det kommer att ge dig och din träningscoach tydligare överblick och hantering av din kost.

Myfitnesspal är ett utmärkt alternativ för dig som vill hålla dig inom ramen för ditt mål men som fortfarande behöver kunna bestämma över sitt egna kostintag.

Blev något inte som förväntat?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att synkronisera myfitnesspal med vår app. Lycka till!

Grundläggande om träningsprogram

Vi anpassar ditt träningsprogram unikt efter just dig och dina mål.
Vi tar hänsyn till dina eventuella skador, dina önskemål och dina träningserfarenheter.

För att hjälpa dig att ha en god koll på de övningar som finns i ditt träningsprogram medföljer det en videoinstruktion till varje övning i ditt träningsprogram.

Ditt träningsprogram anpassas efter:

  • De mål som du har med din träning.
  • Om du har några erfarenheter av tidigare träningsprogram.
  • Hur din kostplanering ser ut.
  • Hur du vill träna exempelvis hemifrån eller på gym.
  • Dina eventuella skador.

De träningsprogram som vi ger dig levereras genom vårt klientverktyg. Detta klientverktyg ger dig en god överblick över antalet repetitioner och set som ska du utföra av varje övning.
Du registrerar även de vikter som du har tränat med direkt via klientappen som du har tillgång till i din mobiltelefon, surfplatta, PC eller annan enhet. Detta gör att du enkelt kan blicka tillbaka och följa din utveckling.

Registrera träningspass

Du registrerar och följer upp din träning enkelt genom vårt klientverktyg. Klientverktyget når du via en app i din smartphone alternativt via en vanlig webbläsare.

Du kan enkelt på några sekunder komma åt ditt klientkonto och registrera vilka vikter du tränat med under träningspasset, antalet set, repetitioner och vad du har tyckt om ditt träningspass eller ställa en fråga till din personliga tränare.

Detta gör att du enkelt kan blicka tillbaka och se hur din utveckling har sett ut den senaste tiden.
Du har även genom klientverktyget tillgång till videoinstruktioner över samtliga övningar i ditt träningsprogram.

Email
Share
Tweet
Share
+1