Ska jag väga maten före eller efter tillagning?

I vår kostplanering så har vi räknat all mat med räkning före tillagning. Detta ger det mest korrekta värdet i vår uträkning.

Att väga exempelvis pasta före i jämförelse med efter tillagning ger rejäla skillnader. Se till att du följer ett mönster där all mat vägs före tillagning.

Om jag lagar mat åt flera i familjen, hur gör jag då?

Det går att lösa, även om lite extra tanke och en del av precisionen med exakta kalorier kommer att försvinna. Det vi behöver göra är att uppskatta mängden och då så bra vi kan.

Du väger och räknar fortfarande allt före tillagning, du får i detta fall räkna enligt "slice" modellen. Har du tillagat 500 g nötfärs och du tar 1/5 av nötfärsen efter tillagning så kan vi räkna på 100 g nötfärs, sedan adderar du tilläggen till exempelvis färsen manuellt i myfitnesspal och pastan likaså.

Detta ger som sagt inga exakta värden men en väldigt bra uppskattning på ungefär vad måltiden motsvarat. Vid liknande fall rekommenderar jag att du tar hjälp av myfitnesspal i kombination med vår app för att  få så smart och bra hjälp som möjligt i uträkningarna.

Lycka till och säg gärna till om vi kan hjälpa till med något!

21 Jan|