Ja. Du kan med fördel tillsätta grönsaker till alla dagens större måltider. Exempelvis frukost och lunch.

Vilka grönsaker ska jag äta?

Grönsaker är bra för din träning, hälsa och kost. Vissa grönsaker består till större delen av vatten medans andra är riktigt matade med nyttiga vitaminer, mineraler och näringsämnen.

Några grönsaker vi rekommenderar:

1. Bladgrönsaker som spenat, mangold och machésallat

Massor av A-, C, och K-vitaminer, folat (vitamin B9) samt kalium, järn och magnesium.

2. Gröna bönor/haricots verts

Massor av K-vitamin, , ger också C-vitamin, folat samt kalium och magnesium. Mer fibrer än bladgrönsakerna.

3. Broccoli

Gott om folat, C- och K-vitamin. Starkt grön färg innebär ofta mycket K-vitamin. Medelbra när det gäller järn.

4. Gröna ärter och sockerärtor

Rika på C-vitamin och magnesium, goda halter av många andra näringsämnen.

5. Avokado

Ger framför allt fibrer och kalium, dessutom folat. Bra om man vill ha en lite matigare grönsak.

6. Små vita bönor

Ger fibrer, mineraler och folat. Ingen C-vitamin. Mycket protein, viktigt för vegetarianer. Små vita bönor har mer järn och fibrer än stora.

7. Purjolök

Höga halter av många näringsämnen, bland annat K- och C-vitamin.

8. Blomkål

Mycket högt innehåll av C-vitamin, som förbättrar upptagningen av järn.

9. Linser

Ger fibrer, järn och magnesium. Röda och gröna är lika bra.

10. Kikärter

Ger fibrer, folat, magnesium och järn.

11. Palsternacka

12. Paprika

13. Rödkål

14. Kidneybönor

15. Stora vita bönor

16. Vitkål

17. Kantareller

18. Svarta bönor

19. Tomat

20. Majs

Email
Share
Tweet
Share
+1