Loading...

Vad är dropset?

Dropset är en träningsmetod där du stegvis sänker vikterna med cirka 20% per ”microset” för att lyckas träna den arbetande muskelgruppen så hårt som möjligt. Ett vanligt dropset består av 3-4 microset i ditt primära set. Detta innebär att du sänker vikten cirka 20% mellan varje microset, för att lyckas fortsätta träna muskelgrupper med lättare vikt i takt med att du blir tröttare i den arbetande muskelgruppen.

dropset - vad är dropset

Hur kan ett dropset se ut?

  1. 8 repetitioner på 70 kg bänkpress
  2. Direkt efter set 1: Sänk 20% till cirka 55 kg och utför maximalt antal repetitioner.
  3. Direkt efter microset 1: Sänk 20% till cirka 45 kg och utför maximalt antal repetitioner
  4. Direkt efter microset 2: Sänk 20% till cirka 36 kg och utför maximalt antal repetitioner.

Du vilar inget alternativt väldigt lite mellan huvudsetet där du gjorde en åtta till microseten där du utför maximalt antal repetitioner med lägre vikt.

Efter sista ”tömningsettet” så vilar du  1-2 min innan jag börjar på om nytt vid huvudsettet á 8 reps. Kör förslagsvis 3 set / varv.

  • Träningsvikt i dropset:

Du börjar med att utföra antalet angivna repetitioner av övningen med en träningsvikt på cirkus 70-80 % av 1 RM.

  • Idén bakom dropset:

Idén bakom dropset är att du ska kunna bryta ned muskeln mer än om du stannat på samma träningsvikt hela tiden.

Anledningen till detta är att bara för att muskeln inte längre klarar att utföra 6 repetitioner på 80 kg behöver det inte betyda att muskeln inte klarar att lyfta 50 kg ett antal gånger.

Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email