Varför blir vi feta?

För att förstå hur du ska gå ner i vikt och minska ditt kroppsfett så kan en kunskap om varför vi lagrar fett vara av avgörande roll för din framgång i din diet / viktminskningsprocess. 

Många gånger stirrar man sig blink på "kalorier in vs kalorier ut", vad media säger, nya trendiga dieter och annat som ligger till grund för hur vi tror att vi på bästa sätt minskar vår vikt.

Våra kroppar har dock förändrats föga sedan långt tillbaka så principer som fungerade på 70-talet utan nya "fancy" dieter fungerar lika bra även idag.

Hur blir vi feta?

Kolhydrater i kosten som du äter bryts ner och blir glukos (socker) i blodomloppet. Hur snabbt kolhydraterna bryts ner och hur mycket kolhydrater det handlar om avgör hur mycket glukos som kommer att bildas i blodomloppet efter måltiden.

Detta är anledningen till tankebanorna och effektiviteten inom GI kost kommer in.

Summering:

Desto mer kolhydrater som finns i din måltid ju högre blir glukosen i blodomloppet.
Desto snabbare kolhydraterna bryts ner, desto snabbare stiger glukoshalten i blodet.

Vad händer när glukosen i blodomloppet stiger, kan det blir hur högt som helst?

Nu kopplas insulin in, en av insulinets huvudroller i kroppen är att agera som en "vakt" i blodomloppet. Insulinet säkerställer att koncentrationen av glukos inte blir för hög då detta kan bli farligt för oss.

Du har troligtvis hört uttryck som "insulin peak" eller "insulinkänslighet" när människor pratar om mat och då främst kolhydrater.
Anledningen till att vi hört om just kolhydrater i detta sammanhang är för att insulin varken reagerar på fett eller protein. Detta är viktigt att veta då insulin säger åt celler i levern, musklerna och fett att ta in glukos från blodet och lagra det i kroppen.

Efter musklerna och levern har så mycket som de behöver så behöver resten lagras som fett

Om det finns mer glukos i blodomloppet efter att musklerna och levern har fått så mycket som de kan ta emot så måste resterande glukos lagras som fett.

Så när du eller jag äter en mål som innehåller kolhydrater så hjälper vårt insulin oss att hålla blodsockret under kontroll så att det inte går alltför långt "ur kurs".
Detta gör insulinet genom att skicka glukos till fettcellerna, muskelcellerna och levern. Efter en tid sänks glukoset i blodet och fettcellerna (potentiellt muskelcellerna) är mottagliga för reserverna av energi tills du äter din nästa måltid som sätter igång processen på nytt.

Om du äter många måltider sporadiskt under dagen som innehåller kolhydrater så får vårt insulin aldrig vilka vilket tillslut kan resultera i att vi blir diabetiker då cellerna i musklerna, fettet och levern blir "immuna" mot insulinet och kroppen producerar mer och mer av samma effekt.
Därav den stora bidraga fettinlagringen som sker vid småätande, mycket fika osv.

Vad gör insulinet när man äter en måltid utan kolhydrater?

Om vi äter en måltid som består av enbart protein och fett så kommer insulinet att vara relativt passivt. Insulinet kommer inte att behöva kontrollera blodsockret då protein och fett inte har samma effekt på glukosnivåerna i blodet.

Snabba kolhydrater vs långsamma kolhydrater

Måltider som innehåller mycket fiber bryts ner långsammare vilket innebär att blodsockret peakar inte lika kraftigt för att sedan följas av en krasch som det gör vi intag av snabba kolhydrater. När du äter långsamma kolhydrater så håller sig blodsockret på en jämn nivå under hela nedbrytningsprocessen.
Detta gör insulinets jobb mycket enklare och att mindre insulin behöver produceras för att hantera maten vilket även är anledningen till att dieter med fokus på långsamma kolhydrater fungerar så pass bra för många människor.

Så här påverkar energi / kalorier fettet på din kropp

Nu när vi har gått igenom och börjat förstå vad insulinet faktiskt gör och vilket roll den spelar i din kropp så ska vi ta en närmare titt på energins roll.

"Om du äter tillräckligt så får din kropp allt den energi den behöver. Om du äter för lite så behöver kroppen ta energi från det lagrade fettet, det är därför dieterna fungerar va?"

Ja, nästan. Om du äter mindre än vad du behöver så behöver din kropp hitta energi för att fungera. Din kropp kan börja titta på glukos i musklerna och i levern innan det går vidare till fettet.
Om du sedan äter en måltid innehållandes kolhydrater några timmar senare så kommer din kropp återigen behöva kontrollera glukosen i blodomloppet.

Insulin stoppar användandet av fetts om en energikälla

Låt oss fundera över det en gång till, insulin stoppar använder av fett som en energikälla.

Därför, även om insulin är involverat så kan inte fett användas som energi. Glykos måste användas.

Varför är det så?

Om vi tittar på våra tidigare exempel där vi nämnde att överblivet glukos i blodet måste insulinet säkerställa att det användas av musklerna och levern så mycket som möjligt och likaså med fettcellerna för att hålla kontroll på nivåerna av glukos i blodomloppet.

Om vi har rikligt med glukos i blodomloppet så kommer insulinet behöva göra så att en stor mängd av det överblivna glukosen lagras i fettcellerna då muskelcellerna och levern helt enkelt inte klarar att ta emot mer.

Insulin blockerar fett från att komma in i blodomloppet från fettcellerna då detta skulle sätta oss i risk för att få blodsocker nivåer högre än vad vi kan hantera.

Om du tänker på detta, en reducering av alldaglig kost så som: bröd och pasta m.m. kan bara reducera mängden kolhydrater men det betyder inte att insulinet inte kommer lagra den överblivna mängden av glukos som fett efter muskelcellerna och levern har fått det som behövs.

Att du kontrollerar hur ditt insulin fungerar och arbetar är mer eller mindre viktigt beroende på vilken typ av person du är och hur enkelt du lagrar kroppsfett eller bränner glukos som är lagrat i muskelcellerna.
Valet som din kropp gör av vart ifrån energin ska hämtas är väldigt komplicerat och styra av många olika faktorer. Att föreslå att alla människor ska äta på samma sätt är omöjligt, men att påstå att alla kroppar lagrar eller bränner energi på samma sätt från blodomloppet är löjligt. Alla är vi olika.

Därför har vi alla olika faktorer som påverkar hur mycket fett vi lagrar och hur effektivt vi bränner glukos baserat på mängden kolhydrater vi äter per dag.

Att räkna kalorier för att bränna fett

Många som styr om sin diet och börjar räkna kalorier missar faktiskt en mycket avgörande anledning till deras viktminskning och det är att det även börjar kontrollera sitt intag av kolhydrater och även sin tajming av måltider.

Detta ger kroppen mer tid under dagen att bränna fett som energi och falla tillbaka till en normal nivå av glukos i blodomloppet mellan måltiderna.

Summering:

Det handlar inte om att räkna kalorier slaviskt, det handlar mycket om att ta hänsyn till glukos och insulin genom att kontrollera kolhydraterna och tajmingen mellan dina måltider.
Att göra kloka val, exempelvis välja långsamma kolhydrater för att hålla jämnare nivåer, se till att få i dig kolhydrater innan din träning då dessa kolhydrater har mycket större sannolikhet att lagras i musklerna i jämförelse med ett kolhydratsintag innan timmar framför TV / dator som kommer ge ökad chans att lagras i fettcellerna då musklerna redan kommer att ha påfyllda nivåer av glukos (som glykogen).

Mat med mycket fibrer och som inkluderar protein och grönsaker i kombination med långsamma kolhydrater kommer träda in i blodomloppet långsamt utan att skapa några kraftiga pekar. Detta gör det enklare att bränna fett mellan måltiderna och under din nattsömn. Risken är även mycket mindre att något kommer att lagras i fettcellerna då det succesivt matas till muskelcellerna och levern utan att skapa en snabb och tillfällig super peak.

Slutsummering:

Detta är ingen nytt diettips utan denna artikel är ren kroppsfakta. Varje diet, varje nytt viktminskningspiller eller träningsprogram handlar alltid om att få din kropp att bränna mer energi och att lagra mindre fett i fettcellerna.

För att kunna lagra mer energi i muskelcellerna så måste du bränna mer energi från muskelcellerna. Långsamma kolhydrater ger ditt insulin och blodsocker en chans att vila. Det gör detta utan att lämna dig i ett tillstånd av svältkänsla med tankar på mat hela dagarna som lågkalori dieter gör.

Andra artiklar som berör ämnet och som kan hjälpa dig att lyckas gå ner i vikt: