Bicepscurls – 5 bästa varianterna av bicepscurls

Det finns många olika typer av bicepscurls, vi har samlat de bästa av dom.

De fem bästa varianterna av bicepscurls

Från sittande,- till stående och med hantlar eller skivstång. Här kommer de fem bästa varianterna av bicepscurls.

När du utför bicepscurls oavsett variant, försök att inte röra dina armbågar framåt eller bakåt. Det är bästa är att utföra en kontrollerad rörelse och försöka uppnå ett tempo med den sänkande (excentriska) fasen på 3 sekunder, ingen paus i bottenläget, sedan dra upp vikten igen under 1 sekund vilket innebär så snabbt som möjligt och sist, vända igen i toppläget utan paus.

Hantelcurls

Bicepscurls med hantlar kallas hantelcurls. Det är en bra och enkel typ av bicepscurl. Hantelcurls hjälper dig att isolera biceps och ge stimuli för bra muskeltillväxt och större armar.

stående hantelcurls

Försök att hålla din kropp spänd och skapa ett buktryck för bättre teknik i hantelcurls. Detta kommer att avlasta ryggens diskar och säkerställa att du håller din överkropp rak och neutral.

Läs mer om hantelcurls

Z stång bicepscurl

Bicepscurls med z-stång är en väldigt bra bicepsövning som är känd för sina byggegenskaper när det kommer till att få större och starkare armar. Du kan välja mellan ett smalare grepp på insidan av ”böjningen” eller ett bredare. Du kan med fördel variera ditt grepp från pass till pass.

bicepscurls med ez stång

Dra upp stången med dina biceps, gunga inte med armarna och håll dina armbågar stabila. Vänd ganska direkt i toppläget och återgå kontrollerat till bottenläget igen.

Läs mer om ez curls

Koncentrationscurls

Målet med koncentrationscurls är att isolera biceps så mycket som möjligt för att skapa en större nedbrytning med god efterföljande muskeltillväxt.

koncentrationcurl för biceps - teknik och utförande

Koncentrationscurl är en perfekt armövning att lägga in som superset i kombination med större övningar som skivstångscurls eller z-curls.

Läs mer om koncentrationscurls

Hammercurls

Hammarcurl i jämförelse med vanliga curls ger mer träning av underarmarna och en något mer isolerad träning mot biceps.

hammercurls bicepsövning

Stå upprätt med kroppen med en hantel i varje hand och för hantlarna i en rak linje med tummarna först. Pausa en kort sekund i toppläget och återgå till startläget kontrollerat under 3 sekunder.

Skivstångscurls

Skivstångscurl är en bra övning för att träna upp större och starkare biceps. Utför du skivstångscurls korrekt kommer du snabbt att kunna märka av förbättringar i alla andra bicepscurls övningar.

stående skivstångscurl

Det är dock viktigt att du kompletterar med övningar där du tränar med en arm i taget, träning enbart med skivstång för armarna kan lätt leda till obalans i styrka och muskelutvecklingen mellan höger och vänster sida.

Teknik i skivstångscurls

Teknik och utförande bicepscurls

Bicepscurls i sin rörelsebana är i stort sett identisk med dom övriga bicepscurls övningarna. Det finns grundläggande teknik och tips som gäller för dom samtliga, vi kommer att gå igenom några av dom nedan.

bicepscurls - varianter av bicepscurls

Tempo i bicepscurls

När du tränar bicepscurls så har tempot en stor betydelse. Om du drar upp hanteln, och sedan släpper utan tanke på den så kallade excentriska fasen så kommer du förlora mycket av effekten. Den excentriska fasen, som vid bicepscurls blir vägen ner och tillbaka bör du aktivt fokusera på. Sträva efter att denna del av rörelsebanan tar cirka 3 sekunder, där du håller emot vikten med biceps samtidigt som du under 3 sekunder återgår till startläget.

Värt att nämna, det är enbart den excentriska fasen (där du håller emot vikten) som du ska försöka ta lite mer tid. Den koncentriska (där du drar upp vikten) ska du helst göra under en sekund, eller så snabbt som möjligt. Skulle dock den koncentriska fasen göras på mindre än en sekund, eller bara väldigt snabbt så är vikten för lätt för dig.

Repetitioner bicepscurls

Antalet repetitioner som är det rätta att träna med i bicepscurls är olika baserat på mål. Det bästa är att träna med olika repetitionstal, i olika perioder.

Varför du vill variera antalet repetitioner i bicepscurls är för det bästa för fortsatt utveckling är progression, och variation. Du kommer vid färre repetitioner kunna träna tyngre, och då snäppet tyngre än den förra låg-reps perioden, och vice verse för perioden där du tränar med ett högre repstal.

Vid benämning av höga och låga repetitionstal är: 3-8 reps låga, och 8-12+ höga.

Tack för din tid,- och ditt engagemang!

Nu har artikeln nått sitt slut. Tack för att du läst så här långt. Du får gärna dela artikeln på dina sociala medier eller läsa vidare bland våra många andra bra artiklar.