Benpress tränar hela din underkropp

Tekniktips, utförande och förklaring i text och video!

Benpress är en riktigt bra övning för att bli starkare i underkroppen. Med benpress kan du bli starkare i övningar som knäböj, marklyft och många fler.

sittande benpress

Benpressen går i en rörelsebana likt knäböj. Det är en naturlig rörelsebana och där du många gånger kan hantera tyngre vikter. I benpress använder du musklerna i hela underkroppen samtidigt.

Instruktion liggande benpress:

Sätt dig ned med ryggen standigt placerad mot ryggstödet och händerna på handtagen. Placera fötterna på plattan framför dig, ställ in lämpligt avstånd så att du kan kan gå ned till åtminstone 90 grader mellan knä och lår.

90-grader-kna

Börja övningen genom att pressa vikten till raka ben. Därifrån går du kontrollerat till bottenläget (gå gärna så djupt du kan) för att sedan pressa upp viktmotståndet igen så fort du kan. Går den pressande (koncentriska) fasen för fort så behöver du öka vikten, 1 sekund cirkus bör det ta att pressa från djupaste läget till raka ben.

Muskler som tränas i liggande benpress

Främst är det dina lår- och rumpmuskler som tränar vid sittande- och liggande benpress. Du kan variera fotplaceringar och tekniker för att ger mer träning åt någon av muskelgrupperna. Mer om det nedan!

muskler som tränas vid liggande benpress

muskler som tränas vid liggande benpress

Tips:

  • Placera dina fötter så att dina knän går i samma riktning som din tår.
  • Variera gärna bredden på din fotplacering.
  • En smalare fotplacering ger mer träning av framsida lår.
  • En bredare fotplacering ger mer träning av insida och rumpa.

Videoinstruktion i benpress

[/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Email
Share
Tweet
Share
+1