Basövningar | Topp-6 bästa basövningarna

Vi går igenom de 6 bästa basövningarna, samtliga med teknik och utförande.

Vad är en basövning?

Basövning är en styrketräningsövning som aktiverar ett stort antal muskelgrupper samtidigt. Detta till skillnad från isolationsövningar som primärt isolerar 1 maximalt 2 muskelgrupper.

De traditionella basövningarna är bänkpress, knäböj och marklyft. Det har på senare år tillkommit fler övningar som benämns basövning. De senare basövningarna är militärpress, skivstångsrodd och chins.

Tränings- & kostschema anpassat unikt efter dig och ditt mål

Vi rekommenderar att du, för bästa resultat följer ett tränings- och kostschema anpassat unikt efter just dig, dina förusättningar och ditt mål.

Du får nytt tränings- och kostschema varje månad anpassat efter ditt mål, uppföljningar och din utveckling. Obegränsad support från din egna PT Online, och tillgång till vår pt online app.

Tränings och kostschema online

marklyft basövning

Den bästa träningen för alla

Basövningar är troligtvis den absolut bästa träningsformen. Basövningarna består av övningar som involverar kroppens mest grundläggande rörelsemoment. I jämförelse med att lyfta upp något från golvet (marklyft) eller resa sig upp (knäböj).

De allra flesta idrottare, även om det rör sig fotbollsspelare, hockeyspelare, innebandy eller de med mer stillasittande livsstil kommer basövningar vara ett bra komplement.

  1. Tränar flera muskelgrupper samtidigt, och därmed gör din styrketräning mer effektiv för hela kroppen som enhet.
  2. Rörelsebanor som du gör i idrotter och vardagen vilket gör att träningsresultaten blir direkt märkbara i det vardagliga livet.

Respektive basövning:

Du kan även längre ned i denna artikel se teknik och utförande i de olika övningarna.

Lägg ditt fokus mot basövningarna

För de allra flesta är det en god idé att lägga tiden i gymmet på att träna basövningar, just för att du på det sättet kan träna fler muskelgrupper med väldigt få övningar.

Basövningar tillåter dig även att träna med betydligt tyngre vikter i jämförelse med isolationsövningar. Det gör att den totalt viktvolym du lyfter under ett träningspass blir betydligt högre.

1 maximalt 2 basövningar per pass

Träna 1, maximalt 2 basövningar per pass. Detta för att de kräver mer av din kropp, och det blir mer gynnsamt för återhämtningen.

Bäst placerar du en basövning per träningspass, exempelvis bänkpress till bröstpasset och knäböj till benpasset.

Isolationsövningar sist

Placera alltid isolationsövningarna sist i träningspasset.

Isolationsövningar kräver mindre av ditt nervsystem, gör mindre skada och kräver mindre återhämtning generellt. Ofta är isolationsövningarna enklare i teknik än basövningarna, vilket gör att du alltid bäst placerar dessa sist. När du har mindre energi kvar.

Ytterligare ett skäl att börja passet med basövningar är att dessa är mer krävande för din koordination än vad isolationsövningar är, och därför är det bra att träna dessa medan du är som mest pigg och fokuserad.

Om du vill ha förslag på hur du kan kombinera ihop övningar till ett komplett träningsprogram, ta en titt på våra tjänster inom skräddarsydd träningsplanering online.

Basövning #1. Marklyft

marklyft basövning

Marklyft är en av dem, om inte den absolut bästa basövningen.

Det är dock en övning som är oerhört viktig att behärska korrekt teknik i för att inte skada sig.

Se teknik i marklyft

Basövning #2. Bänkpress

Lutande bänkpress

Vi går igenom fyra enkla tips som du kan ta hjälp av när du kör bänkpress. Det första steget är att säkerställa så att du har rätt grundteknik i bänkpress:

Se teknik i bänkpress

Basövning #3. Knäböj

Knäböj; Guide med olika typer av knäböj

Knäböj är en effektiv övning som kan göra underverk för muskelgrupper som rumpa och lår.

Läs artikeln där vi går igenom teknik och utförande i 8 olika typer av knäböj.

Se teknik i 8 olika knäböj

Basövning #4. Militärpress

Militärpress

Militärpress är en oslagbart bra axelövning.

Vi kommer gå igenom de olika fördelarna, och framförallt vad som är korrekt teknik i militärpress.

Vi går även igenom sittandes och stående militärpress, samt vad som är extra viktigt att tänka på när du tränar axlar med militärpress.

Se teknik i militärpress

Basövning #5. Skivstångsrodd

skivstångsrodd

Skivstångsrodd är en av de största och bästa ryggövningarna.

Vi går igenom teknik och utförande i skivstångsrodd samt vad som är viktigt att tänka på.

Se teknik i skivstångsrodd

Basövning #6. Chins

Chins - Komplett chins guide

Vi kommer gå igenom de 3 grundläggande tekniktipsen när det kommer till att klara att klara en chins, och för att klara flera chins i rad.

Se teknik i chins