Axelpress – Teknik och utförande

Axelpress är en övning som du kan utföra ståendes eller sittandes, med hantlar eller skivstång.

Det finns metoder för att bli bättre i hantelpress, för att ta mer vikter och för att förbättra sin prestationsförmåga.

Det kan vara allt ifrån övningens utförande till vätskeintag, kost och träningsprogram.

Bästa axelövningarna

axelpress med hantlar

Vi ger dig några enkla tips och en viktig checklista till korrekta axelpress med hantlar eller skivstång

Du kan med fördel undvika att använda ryggstöd då ett ryggstöd faktiskt kan öka belastningen på ryggen. Att skippa ryggstödet kommer även att koppla in fler muskler och ställa högre krav på din bålstabilitet.

Sittande axelpress

Sittande hantelpress / axelpress kan utföras med hantlar eller skivstång.

Militärpress

Axelpress tips

  • Sitt på ändan av bänken och håll hantlarna i axelhöjd.
  • Pressa hantlarna uppåt på raka armar med hjälp av axlarna och andas ut i rörelsen.
  • Vänd ”ganska direkt” utan att låsa armbågarna.
  • Låt den excentriska fasen ta cirka 2-3 sekunder.

Sittande hantelpress

  1. Greppa en hantel i varje hand, välj en vikt som du kan hantera kontrollerat.
  2. Höj hantlarna till axelhöjd. Förslagsvis en i taget och med en lätt putt från knät som hanteln vilar på.
  3. Vinkla händerna så att du har handflatorna ifrån dig och hantlarna i höjd med öronen.
  4. Ett lagom riktmått är att sänka till armbåge och underarm är i en parallell linje.
  5. Jobba med kontrollerade rörelser och håll bak och ned skuldrorna under hela rörelsebanan.

Värdefulla axelövningar

Några andra väldigt bra axelövningar som du kan läsa mer om på vår hemsida.

Militärpress

Militärpress är en annan bra axelövning, som tränar i stort sett hela överkroppen. Militärpress är en så kallas ”basövning”.

Militärpress

Kabellyft/kabeldrag

Kabellyft eller kabeldrag åt sidan som den också kallas är en isolationsövning för axlarna.

Väldigt bra som avslutning, eller komplement till en större basövning. Som militärpress, eller stöt press.

Kabellyft / kabeldrag

Omvända flyes

Omvända flyes tränar det bakre partiet av dina axlar. Omvända flyes är en bra övning om du har något framåt roterade axlar, men överlag en bra axelövningar att ha med i sitt axelpass.

Omvända flyes

Upprätt rodd

Upprätt rodd är en övning att vara försiktig med, eller undvika helt. Relativt hög skaderisk, men också en väldigt skön övning för att träna dragstyrka i annan form. Samt få en bra träning av dina trapezius ”tjurnacke”.

Upprätt rodd

Shrugs

Shrugs är likt upprätt rodd. Dock minskad skaderisk, och mer isolerat mot just trapezius, som bygger upp dina nackmuskler.

Shrugs