fbpx
Loading...

Axelpress – Teknik och utförande

Axelpress är en övning som du kan utföra ståendes eller sittandes, med hantlar eller skivstång.

Det finns metoder för att bli bättre i hantelpress, för att ta mer vikter och för att förbättra sin prestationsförmåga.

Det kan vara allt ifrån övningens utförande till vätskeintag, kost och träningsprogram.

axelpress med hantlar

Vi ger dig några enkla tips och en viktig checklista till korrekta axelpress med hantlar eller skivstång

Du kan med fördel undvika att använda ryggstöd då ett ryggstöd faktiskt kan öka belastningen på ryggen. Att skippa ryggstödet kommer även att koppla in fler muskler och ställa högre krav på din bålstabilitet.

Sittande axelpress

Sittande hantelpress / axelpress kan utföras med hantlar eller skivstång.

Axelpress tips

  • Sitt på ändan av bänken och håll hantlarna i axelhöjd.
  • Pressa hantlarna uppåt på raka armar med hjälp av axlarna och andas ut i rörelsen.
  • Vänd ”ganska direkt” utan att låsa armbågarna
  • Låt den excentriska fasen ta cirka 2-3 sekunder.

Sittande hantelpress

  1. Greppa en hantel i varje hand, välj en vikt som du kan hantera kontrollerat.
  2. Höj hantlarna till axelhöjd. Förslagsvis en i taget och med en lätt putt från knät som hanteln vilar på.
  3. Vinkla händerna så att du har handflatorna ifrån dig och hantlarna i höjd med öronen.
  4. Ett lagom riktmått är att sänka till armbåge och underarm är i en parallell linje.
  5. Jobba med kontrollerade rörelser och håll bak och ned skuldrorna under hela rörelsebanan.

 

Videoinstruktion till sittande axelpress

Den här webbplatsen använder cookies för att få en bild av hur våra besökare använder webbplatsen. Genom att fortsätta använda denna hemsidan godkänner du detta. Ok
Share
Tweet
Pin
Share
Email