Axelpress – Teknik & Utförande

Axelpress är en övning som du kan utföra ståendes eller sittandes, med hantlar eller skivstång.

Det finns många knep för att bli bättre i en övning, för att ta mer vikter och för att förbättra sin prestationsförmåga.
Det kan vara allt ifrån övningens utförande till vätskeintag, kost och träningsprogram.

Vi ger dig några enkla tips och en viktig checklista till korrekta axelpress med hantlar eller skivstång

axelpress med hantlar

”En korrigering av bristande teknik och/eller utförande kan snabbt ge ett nytt personbästa”

  1. Greppa en hantel i varje hand, välj en vikt som du kan hantera kontrollerat.
  2. Höj hantlarna till axelhöjd. Förslagsvis en i taget och med en lätt putt från knät som hanteln vilar på.
  3. Vinkla händerna så att du har handflatorna ifrån dig och hantlarna i höjd med öronen.
  4. Ett lagom riktmått är att sänka till armbåge och underarm är i en parallell linje.
  5. Jobba med kontrollerade rörelser och håll bak och ned skuldrorna under hela rörelsebanan.

Lite fler tips för bättre axelpressar:

Du kan med fördel undvika att använda ryggstöd då ett ryggstöd faktiskt kan öka belastningen på ryggen. Att skippa ryggstödet kommer även att koppla in fler muskler och ställa högre krav på din bålstabilitet.

Sitt på ändan av bänken och håll hantlarna i axelhöjd.

Pressa hantlarna uppåt på raka armar med hjälp av axlarna och andas ut i rörelsen.

Pausa en kort stund i toppläget utan att låsa armbågarna, sänk sedan sakta ner till utgångsläget under cirka 3 sekunder.

Videoinstruktion till sittande axelpress

Email
Share
Tweet
Share
+1