Axelpress – Teknik & Utförande

Axelpress är en övning som du kan utföra ståendes eller sittandes, med hantlar eller skivstång.

Det finns metoder för att bli bättre i hantelpress, för att ta mer vikter och för att förbättra sin prestationsförmåga.

Det kan vara allt ifrån övningens utförande till vätskeintag, kost och träningsprogram.

axelpress med hantlar

Vi ger dig några enkla tips och en viktig checklista till korrekta axelpress med hantlar eller skivstång

Du kan med fördel undvika att använda ryggstöd då ett ryggstöd faktiskt kan öka belastningen på ryggen. Att skippa ryggstödet kommer även att koppla in fler muskler och ställa högre krav på din bålstabilitet.

Sittande axelpress

Sittande hantelpress / axelpress kan utföras med hantlar eller skivstång.

Axelpress tips

  • Sitt på ändan av bänken och håll hantlarna i axelhöjd.
  • Pressa hantlarna uppåt på raka armar med hjälp av axlarna och andas ut i rörelsen.
  • Vänd ”ganska direkt” utan att låsa armbågarna
  • Låt den excentriska fasen ta cirka 2-3 sekunder.

Sittande hantelpress

  1. Greppa en hantel i varje hand, välj en vikt som du kan hantera kontrollerat.
  2. Höj hantlarna till axelhöjd. Förslagsvis en i taget och med en lätt putt från knät som hanteln vilar på.
  3. Vinkla händerna så att du har handflatorna ifrån dig och hantlarna i höjd med öronen.
  4. Ett lagom riktmått är att sänka till armbåge och underarm är i en parallell linje.
  5. Jobba med kontrollerade rörelser och håll bak och ned skuldrorna under hela rörelsebanan.

 

Videoinstruktion till sittande axelpress

Genom att surfa vidare godkänner du att privatetrainingonline använder kakor mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng