Träning och alkohol – Förstör alkohol träningen?

Alkohol och träning kan påverka din återhämtning negativt. Det beror på mängd, dryckesvana och om det är mer regel än undantag att du dricker efter dina träningspass.

Vi ska gå igenom några av de faktorer som påverkas när du dricker innan eller efter dina träningspass.

alkohol och träning hur påverkar det resultat

Bör jag undvika alkohol helt om jag vill satsa på min fysik?

Många som gillar att dricka tycker också om att träna. Många som tränar gillar också ibland att ta sig ett eller några glas. Om du gillar att ibland kunna gå ut, ta en drink och fortfarande behålla din nuvarande status av fitness så behöver du inte göra några större förändringar.

Om du lyfter vikter, styrketränar eller jobbar på din kroppsform som en hobby, för att du tycker träning är kul och för att då mår bra av det så gör det inte så mycket att parta till det ibland.
Men, är du en person som lever träningen och fitness som livsstil och där du har målet och dragningskraften till att varje dag förbättra din fysik och prestationsförmåga så rekommenderar jag dig att läsa vidare och inte låta lite ”booze sätta dina gains på snooze”.

Olika drinkar är olika nyttiga

Det normala kolhydratsinnehållet i en vanlig alkoholdrink varierar stort. De flesta light versioner av öl innehåller någonstans mellan 5-7 gram kolhydrater per cirka 33 cl burk öl. Mixade drinkar innehåller betydligt mer socker och icke light produkter innehåller betydligt mer kolhydrater.

Återhämtningen försämras, skjuts fram och förlängs

När du går till sömns efter en lång runda på stan så kommer din kropp att behöva spendera större delen av nattsömnen till att bryta ned alkoholen. Din kropp kommer att prioritera alkoholen FÖRE återhämtningen efter ditt träningspass. Du kommer alltså både försämra, skjuta fram och förlänga hela återhämtningsprocessen.

Utöver detta så resulterar oftast en baksmälla i uteslutet träningspass, försämrad kosthållning och svajigt vätskeintag.

Email
Share
+1
Tweet
Share