Marklyft | 9 fördelar med marklyft

Varför är marklyft en av de bästa styrketräningsövningarna?

Vi går igenom de 9 största och bästa fördelarna med marklyft.

Marklyft - teknik, vanliga misstag och viktigt att tänka på

Vi älskar marklyft

Marklyft är en av de bästa övningarna när det kommer till styrketräning. Marklyft är nästan ett måste i ditt träningsprogram!

Vill du lära dig mer om marklyft?

1. Marklyft ökar din fettförbränning

Marklyft aktiverar många av kroppens muskler och framförallt de största musklerna.

Detta gör att din ämnes- och fettförbränning kan öka upp till 72 timmar efter ett träningspass som involverat marklyft.

2. Marklyft stärker hela din kropp

Marklyft tränar hela din kropp och framförallt ditt bålparti och din ryggmuskulatur.

När du blir starkare i dessa områden kommer ge dig en rakare och ”stadigare” hållning och även förebygga skador i andra övningar och i din vardag.

3. Marklyft tränar många muskler samtidigt

Marklyft ”träffar” flera av kroppens muskler samtidigt.

Marklyftet involverar de allra största till de allra minsta musklerna, vilket gör marklyft till en högeffektiv övning.

4. Gör dig starkare i dagliga rutiner

Marklyft är den övningen som är mest lik dina dagliga lyft, exempelvis när du lyfter upp något från golvet, när du bär tunga matkassar etc.

5. Du behöver ingen passning

Fördelen med marklyft i jämförelse med andra basövningar så som knäböj och bänkpress är att du behöver ingen passning.

Skulle du misslyckas med vikten är det bara att släppa den, rakt ned mot golvet.

6. Bra för greppstyrka

Marklyft ger en markant förbättring av greppstyrka, så länge du inte använder remmar alltför mycket.

Greppet är avgörande för starka marklyft, kör mycket utan remmar och ställ högre krav på din greppstyrka så kommer du att få en mycket god utveckling. Vilket är användbart till i stort sett alla styrketräningsövningar.

7. Marklyft för mer testosteron

Alla vet vi att testosteron är något positivt när det kommer till styrka och muskler.

Tunga marklyft har en mycket positiv effekt på kroppens hormoner och dess balans.

8. Simpelt utan några konstigheter

Marklyft kräver inga avancerade maskiner, en skivstång tillhör standard.  Hittar du ett gym så bör du hitta en skivstång.

9. Marklyft för att förebygga skador

Marklyft kan hjälpa dig att förebygga skador som orsakas av svaghet i bål och/eller ryggmuskulaturen.

Marklyft stärker leder, ligament och ökar din styrka i dessa områden vilket är kritiskt för att bibehålla en skadefri kropp vid tung styrketräning.

Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok