Olympiska lyft - Bli bättre

7 enkla tips för styrkelyft

Vägen till framgång i olympiska lyft är ofta svår och förvirrande.

Det finns många vägar att ta, vissa är bättre än andra.

Många gånger kan det hjälpa att ta hjälp från en erfaren personlig tränare för att göra dig till en bättre lyftare.

olympiska styrkelyft

7 tips till bättre olympiska lyft

1. Kraft från höfterna

Detta är grundpelaren inom olympisk viktlyftning.

Se till att du hämtar full kraft för höften så kommer att annat att flyta på (nästan). :)

2. Vänta med draget

Ta dig en titt på bilder när framgångsrika styrkelyftare lyfter. Du kommer då se hur högt upp längst låren som skivstången befinner sig innan han / hon påbörjar draget.

Tanken är att dina armar ska inte dra upp vikten, armarna ska vara som ”pelare” som följer med, medans den stora kraften kommer från rycket och hela kroppens momentum från höfterna.

3. Knäböj oftare

Utför mer knäböj och mer olika varianter av knäböj.

Försök att köra tyngre och hårdare för varje vecka som går.

Detta kommer ge dig ökad styrka i benen, bättre kroppskontroll i lyftrörelsen och mycket andra fördelar som kommer att hjälpa dig mycket i dina olympiska lyft.

5. Håll skivstången nära

Skivstången ska hela tiden röra sig nära kroppen under lyftet.

Skivstången ska ha en kontakt med dina lår.

Om du inte känner att du har kontroll och att skivstången rör sig nära din kropp så behöver du träna på att hålla skivstången närmare dig under dina rörelser för att kunna generera mer kraft.

6. Ha full kontroll på skivstången

För många nybörjarlyftare är det först efter du har uppnått full extension som det magiska börjar infalla och du helt plötsligt befinner dig under skivstången.

Verkligheten är den att det är ingen idé att lyfta om du inte först har full kontroll på skivstången och rörelsebanan från marken till toppen.

7. Träna ständigt på din teknik

När du har fått grundpelarna inom olympiska lyft att hamna på plats och det går på autopilot så måste du fortsätta att öva på rörelsebanan och sträva efter ständig progression.

Skräddarsytt tränings- och kostschema

Hjälp att schemalägga din träning, kost och progression(utveckling) med egen personlig tränare online.

Läs mer om våra effektiva, och sedan 2012 ständigt utvecklade tjänster för dig som vill uppnå mer och bättre resultat!

Vi använder cookies! Fortsätter du att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Ok