7 enkla tips för styrkelyft

Vägen till framgång i olympiska lyft är ofta svår och förvirrande. Det finns många vägar att ta, vissa är bättre än andra. Många gånger kan det hjälpa att ta hjälp från en erfaren träningscoach för att göra dig till en bättre lyftare.

olympiska styrkelyft

7 tips till bättre olympiska lyft

1. Mer höfter – Detta är grundpelaren inom olympisk viktlyftning. Se till att du hämtar full kraft för höften så kommer att annat att flyta på (nästan). :)

2. Vänta med draget – Ta dig en titt på bilder när framgångsrika elit lyftare lyfter. Du kommer då se hur högt upp längst låren som skivstången befinner sig innan han / hon påbörjar draget.

3. Knäböj oftare – Utför mer knäböj och mer olika varianter av knäböj. Försök att köra tyngre och hårdare för varje vecka som går. Detta kommer ge dig ökad styrka i benen, bättre kroppskontroll i lyftrörelsen och mycket andra fördelar som kommer att hjälpa dig mycket i dina olympiska lyft.

5. Håll skivstången nära – Skivstången ska hela tiden röra sig nära dig under lyftet. Skivstången ska ha en kontakt med dina lår. Om du inte känner att du har kontroll och att skivstången rör sig nära din kropp så behöver du träna på att hålla skivstången närmare dig under dina rörelser för att kunna generera mer kraft.

6. Ha full kontroll på skivstången – För många nybörjarlyftare så är det efter du har uppnått full extension som magin börjar infalla och du helt plötsligt befinner dig under skivstången. Verkligheten är den att det är ingen idé att lyfta om man inte har full kontroll på skivstången och rörelsebanan från marken till toppen.

7. Träna ständigt på din teknik – När du har fått grundpelarna inom olympiska lyft att hamna på plats och det går på autopilot så måste du fortsätta att öva på rörelsebanan och sträva efter ständig progression.

Email
Share
Tweet
Share
+1