4 vegetabiliska proteinkällor

Att äta kilovis med kött eller hinkar med proteinpulver är inte ett måste för att bygga muskler och/eller bli en mer vältränad individ. Du kan uppnå ett tillräckligt proteinintag per dag utan att äta kött, även om du tränar mycket och hårt.

Det är lätt att glömma, även vegetabiliska grönsaker kan vara väldigt proteinrika.

Vegetariska proteinkällor

För att göra det enklare att öka proteinintaget från grönsaker och förhoppningsvis minska proteinintaget från kött, fisk och fågel så har vi sammanfattat en lista så du vet vilka grönsaker som innehåller mest protein.

1. Sojabönor – 28 g protein per 100 g

Sojabönor innehåller mer protein än någon annan variant av böna, kokade sojabönor har cirkus 28 g protein per 100 gram. Detta motsvarar ungefär 150 gram kyckling.

Mer än bara en högvärdig proteinkälla så är även sojabönorna en nyckel till förbättrad hälsa genom ett ökat fiberintag och en bra balans mellan makronutrienter.

Näringsvärde sojabönor:

Lipider 20 g
Mättat fett 2,9 g
Fleromättat fett 11 g
Enkelomättat fett 4,4 g
Kolesterol 0 mg
Natrium 2 mg
Kalium 1 797 mg
Kolhydrater 30 g
Kostfiber 9 g
Socker 7 g
Protein 36 g

2. Edamebönor

Dessa små proteinbomber har troligtvis hittat sin väg till din tallrik en, eller två gånger förut. Om inte så borde du åtminstone ha sett dessa på din lokala restaurang med japanskt tema.

Edamebönor är omogna sojabönor som är rika på protein, fiber och fattiga på socker.

Näringsvärde:

Lipider 5 g
Mättat fett 0,6 g
Fleromättat fett 2,2 g
Enkelomättat fett 1,3 g
Transfett 0 g
Natrium 6 mg
Kalium 436 mg
Kolhydrater 10 g
Kostfiber 5 g
Socker 2,2 g
Protein 11 g

3. Linser

När det kommer till de olika sorterna av proteinkällor från naturen så är troligtvis linsen den stora vinnaren.

Linser är även en utmärkt källa till fiber och kan hjälpa dig att hålla en god maghälsa.

Näringsvärde:

Lipider 0,4 g
Mättat fett 0,1 g
Fleromättat fett 0,2 g
Enkelomättat fett 0,1 g
Kolesterol 0 mg
Natrium 2 mg
Kalium 369 mg
Kolhydrater 20 g
Kostfiber 8 g
Socker 1,8 g
Protein 9 g

4. Broccoli

Broccoli är en stapelvara för en hälsosam och näringsrik träningsmat.
Utöver att broccoli ger dig extra protein så innehåller en normal mängd broccoli över 100 % av ditt dagliga behov av Vitamin C och vitamin K.

Näringsvärde:

Lipider 0,4 g
Mättat fett 0 g
Fleromättat fett 0 g
Enkelomättat fett 0 g
Kolesterol 0 mg
Natrium 33 mg
Kalium 316 mg
Kolhydrater 7 g
Kostfiber 2,6 g
Socker 1,7 g
Protein 2,8 g

Optimerat kostschema efter just dig

För att få personlig hjälp att förbättra din kost, kosthållning och viktminskning. Kontakta oss för att få ett personligt anpassat kostschema som byts ut varje månad, anpassat efter just dig, din träningsplan och ditt mål.

Email
Share
Tweet
Share
+1