Loading...

Proteinrika grönsaker – 4 grönsaker med protein

När vi pratar om proteinrik kost tänker de flesta av oss kött, fisk och fågel.

Så behöver det inte vara.

Det finns flera grönsaker som ger ett bra tillskott av även protein.

Skräddarsytt kostschema online

4 av de bästa och mest proteinrika grönsakerna

Att äta kilovis med kött eller hinkar med proteinpulver är inte ett måste för att bygga muskler och/eller bli en mer vältränad individ.

Du kan uppnå ett tillräckligt proteinintag per dag utan att äta kött.

Vegetariska proteinkällor


1. Protein från sojabönor

Proteinrik grönsak - Sojabönor

  • 28 g protein per 100 g

Kokade sojabönor innehåller 28 gram protein per 100 gram. Detta motsvarar ungefär 150 gram kyckling.

Protein från sojabönor av hög kvalité och helt vegetabiliskt.

Mer än bara en högvärdig proteinkälla så är även sojabönorna en nyckel till förbättrad hälsa genom ett ökat fiberintag och en bra balans mellan makronutrienter.

2. Protein från edamamebönor

edamame bönor - proteinrika grönsaker

Dessa små proteinbomber har förhoppningsvis hittat sin väg till din tallrik.

Edamebönor är omogna sojabönor som är väldigt rika på protein och fibrer.


3. Protein från linser

linser proteinrika grönsaker

När det kommer till de olika sorterna av proteinkällor från naturen så är troligtvis linsen den stora vinnaren.

Linser är även en utmärkt källa till fiber och kan hjälpa dig att hålla en god maghälsa.


4. Protein från broccoli

proteinrika grönsaker - broccoli

Broccoli är en stapelvara för en hälsosam och näringsrik träningsmat.

Utöver att broccoli ger dig extra protein så innehåller en normal mängd broccoli över 100 % av ditt dagliga behov av Vitamin C och vitamin K.

Personlig kostrådgivning online

Kontakta oss för att få ett personligt anpassat kostschema som byts ut varje månad, anpassat efter just dig, din träningsplan och ditt mål.

Kostrådgivning online